Search
Now showing items 1-10 of 10
Dokumentation i förskollärares yrkesprofession En intervjustudie med sju förskollärare
(2020-06)
Syftet med vår studie är att undersöka förskollärarnas uppfattningar gällande dokumentation som ett arbetsverktyg i förskolan samt i vilket syfte förskollärarna dokumenterar. Vi har valt att undersöka förskollärarnas ...
Barn kan så mycket mer än vad vi vuxna tillåter. En studie om förskollärarkompetens och barns lärande.
(2013-02-04)
Syfte
Syftet med denna studie är att vinna kunskap om vilka kompetenser förskollärare uttrycker att de behöver i utövandet av sitt yrke, samt vad de anser vara viktigt att barn får lära sig i förskolan.
Teori
Den ...
”Att man ser individerna, inte könet. Det är viktigt” - en kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan
(2020-06)
Detta är en kvalitativ studie som med hjälp av intervjuer undersöker förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan. Tidigare forskning visar att barn bemöts olika av pedagoger utifrån sin könstillhörighet, ...
Vilket behov finns det av en specialpedagog? En studie kring förskollärares syn på behovet av specialpedagogiskt stöd i förskolan
(2014-04-24)
Syfte: Studien avser att undersöka hur förskollärares behov av specialpedagogiskt stöd i förskolan tillgodoses. Syftet preciseras med följande frågeställningar:
• I vilka situationer tar förskollärare kontakt när de ...
”Vilken roll? -Vi har ju olika roller.”
(2020)
Syftet med studien har varit att närma sig förskollärares uppfattningar av sin pedagogiska roll i relation till barnens lek och samspel i det fysiska uterummet. Vi ville ta reda på hur förskollärare beskriver sin pedagogiska ...
Musik för livet – En kvalitativ studie förskollärares syn på musik i förskolan
(2011)
Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur
förskollärare arbetar med musik och hur de ser på sitt arbetssätt. I
studien ingår en kvalitativ undersökning där samtalsintervjuer med
fyra utbildade ...
Dokumentation i förskolan. Vad blir till?
(2020)
Syftet med vår studie är att undersöka olika förskollärares uppfattningar av dokumentation
samt hur dokumentation kan bli till i förskolan. Förskolans läroplan revideras och uppdateras
ständigt och därav menar vi att ...
Alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan. En kvalitativ studie om alternativ och kompletterande kommunikation utifrån kunskap och inkludering
(2020)
Förskolan omfattar åldersgrupperna ett till sex år, detta innebär att barnen befinner sig i olika
utvecklingsfaser där den kommunikativa förmågan skiljer sig åt. Det finns bland annat barn
med annat modersmål än svenska, ...
En undersökning av hur högläsning används som ett verktyg för att stimulera barns språkutveckling
(2020)
Språket är jaget, språk är förenat till mitt identitetsskapande, språk är ett värdefullt verktyg som
jag oreflekterat använder mig av ständigt. Något som är en självklar men omedveten handling
vi brukar dagligen. Idag ...