Search
Now showing items 1-10 of 11
Att beakta barnets bästa i förskolan. En mixed methods-studie om rektorers och politikers uppfattningar
(2021-08-23)
'The best interests of the child' principle, originating from the United Nations Convention on the Rights of the Child, is often used in the early childhood education context. However, the principle appear as vague and ...
Sju elevers uppfattningar om sin skolsituation inom flexteamsverksamhet
(2020-03-02)
Syftet med studien är att öka kunskapen om vilka olika uppfattningar elever har av sindelaktighet inom flexteamsverksamhet (FTV) i skolan. Studien ämnar ge svar på följande frågeställningar. Hur ...
Digital kompetens hos grundskollärare. En kvalitativ studie om lärares förutsättningar för digital undervisning
(2021-11-15)
De senaste tio åren har takten av digitaliseringen inom skolan markant ökat. Det har införts
många digitala verktyg som skapar nya förutsättningar och utmaningar för hur undervisning
och lärande ska ske. Detta har ställt ...
Barns perspektiv på interaktion med förskollärare i förskolan – en systematisk forskningsöversikt
(2020-12-17)
Children's perspectives' is a concept used in both research and early childhood education.
However, the concept is not easily defined. Furthermore, there is a diversity of approaches and theories on the subject, which ...
En diskursanalys av hur religiös klädsel och praktik i skolan framställs i media med fokus på slöjförbudet i Skurups kommun
(2020-06-22)
The purpose of the study was to investigate how religious clothing and religious practice is described in newspapers and articles. Main focus was on a specific incident - that wearing a veil in schools in the community of ...
”Det är mycket att släcka bränder, det här förebyggande arbetet kommer lite i skymundan…”
(2020-08-05)
Svenska barn spenderar stor del av sin vardag i skolan och förutom att uppnå mål ska de få
kunskap samt förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan. Tidigare forskning
pekar på en ökad ohälsa hos barn med ...
Ungdomars nya digitala vardag. Att stödja social media literacy i hem- och konsumentkunskap.
(2022)
Unga lever idag i en ny digital vardag. Sociala medier utgör en stor påverkansfaktor på ungas
liv och hälsa. Det finns rikligt med forskning kring ungdomars internetvanor ur ett medicinskt
forskningsperspektiv, dock finns ...
Kön, genus och jämställdhet i fritidshemmet. En kvalitativ studie om pedagogers och lärares tal i relation till den fritidspedagogiska verksamheten.
(2022-03-17)
Genom vår utbildning har vi stött på olika komplexa situationer av pedagogers tal och agerande i relation till genus, kön och jämställdhet. Vi såg att pedagogernas tal och föreställningar var starkt kopplade till traditionella ...
Vem äger problemet? En litteraturstudie som synliggör effekten av ett lågaffektivt bemötande och samarbetsbaserat problemlösning i mötet med problemskapande beteende.
(2022-03-17)
Vår studie visar att ett Lågaffektivt bemötande är ett effektivt sätt att möta elever med problemskapande beteende. Resultatet visar också att pedagogernas känsla av att ha ett verktyg som ger dem en förståelse och en ...
Vad är det som saknas på tallriken? En forskningsöversikt om vegetariska matval bland ungdomar kopplat till hem- och konsumentkunskap.
(2022)
Intresset för vegetariskt har ökat i Sverige och ses som gynnsamt både för hälsan och
klimatet. Denna forskningsöversikt har haft i syfte att undersöka ungdomars syn på just
vegetariska matval, och hur lärare inom hem- ...