Search
Now showing items 1-9 of 9
Spelet som verktyg för matematiklärande i förskolan
(2015)
Sammanfattning
Syftet med denna undersökning var att studera samspelet och det matematiklärande som
möjliggjordes när barn spelade spel tillsammans. Efter att ha arbetat i förskolan har vi
uppmärksammat att spel ofta upplevs ...
Skillnader och likheter. Förståelse av matematik i förskolan
(2010-02-26)
Syfte
Studiens syfte är att studera och kritiskt granska hur ett antal lärare uttrycker barns matematiska förståelse och hur forskare väljer att formulera sig i ett observationsprotokoll som tagits fram i syfte att beskriva ...
Surfplattan i förskolan
(2014)
I denna uppsats undersöker vi förskollärares inställningar och erfarenheter av surfplattan som
ett pedagogiskt verktyg i förskolan. Vi har även undersökt om förskollärarna anser att
barnens taluppfattning främjas genom ...
Pedagogernas förhållningssätt till matematiken- En studie om matematik i förskolan År: februari 2012
(2012)
Denna studie har som syfte att studera vilket förhållningssätt pedagoger har i synliggörandet
av matematik för barn i förskolan. Studien innehåller observationer av pedagoger i en
förskola. Den metod som jag använt för att ...
Det gör ju arbetet roligare! En studie om en matematikförskolas dokumentation av det matematiska lärandet
(2010-03-22)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur barns matematiska lärande dokumenteras på en förskola med matematikprofil och analysera hur lärarna tänker kring dokumentationens betydelse för verksamheten.
Teori: Denna ...
Att leka matte i förskolan - Ett utvecklingsarbete i förskolan
(2014)
Abstract
Syftet med detta utvecklingsarbete är att visa hur planerade leksituation kan bidra
till barns matematikutveckling i förskolan. Frågeställning handlar om hur
planerade leksituationer kan bidra till barns ...
I leken ute uppstår ett lärande med hela kroppen – En intervjustudie om utomhuspedagogik med fokus på matematik
(2015)
Sammanfattning
Syftet med examensarbetet är att undersöka och få en djupare förståelse för hur verksamma pedagoger
lägger upp sin planering gällande utomhusvistelsen. Vidare vill vi veta hur pedagoger använder
matematiken ...
Förskollärarprogrammet Matematik i förskolan. -En kvalitativ intervju- och litteraturstudie om hur matematik synliggörs för barnen på förskolan.
(2022)
I studien undersöks hur förskollärare gör matematik synligt för barnen på tre olika förskolor i
Göteborgs kommun. Detta är en kvalitativ och fenomenografisk studie där vi med hjälp av
intervjuer och litteratur från ...
Matematiska lärmiljöer på förskolegården - ett utvecklingsarbete.
(2022)
Syftet med denna studie är att skapa en matematisk utemiljö som inbjuder till interaktion och
samtal mellan barn och pedagoger. Barnens delaktighet och intresse skall forma hur arbetet
utformas. Studien vill bidra till ...