• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Matematiska lärmiljöer på förskolegården - ett utvecklingsarbete.

Abstract
Syftet med denna studie är att skapa en matematisk utemiljö som inbjuder till interaktion och samtal mellan barn och pedagoger. Barnens delaktighet och intresse skall forma hur arbetet utformas. Studien vill bidra till att förskolans utemiljö ses över och förändras så att barnen erbjuds fler aktiviteter och utmaningar då det tidigare upplevs att många barn är rastlösa under utevistelsen. I den här studien undersöks även hur pedagogen kan fånga upp och ta vara på de spontana lärandesituationer som kan uppstå. De frågeställningar studien utgår från är; • Vad främjar möjligheten till samtal och utforskande mellan barn och pedagog i en matematisk utemiljö? • På vilket sätt kan vi göra barnen delaktiga i att skapa matematiska lärmiljöer på gården? • Vilka möjligheter kan uppstå i arbetet med att skapa en lockande utemiljö och utveckla en inbjudande matematisk lärmiljö för barn och pedagoger? Studien är en aktionsforskning och utgår från ett sociokulturellt perspektiv vilken baseras på en kvalitativ metod. Intervjuer av pedagoger samt observation av barnen har lagt grunden för den insamlade empirin. Resultatet visar att när barnens intressen tas tillvara så är det möjligt att rikta in dem mot det avsedda lärandemålet. Att tillsammans skapa matematiska platser ökar chansen för interaktion och kommunikation i alla led, barn till barn, barn till pedagog samt pedagog till pedagog. Genom att barnen får tillgång till olika mätinstrument och material på gården så ökar förförståelsen och perspektiven breddas och barnen upptäcker nya användningsområden där de kan utforska matematiken. Pedagogernas motivation har ökat genom denna metod och det är lättare att ta vara på barnens intressen.
URI
https://hdl.handle.net/2077/75877
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
LÖXA2G_H22_Emelie Bergius Maria Joneklint Ida Mähl.pdf (1.000Mb)
Date
2022
Author
Bergius, Emelie
Joneklint, Maria
Mähl, Ida
Keywords
Aktionsforskning
matematik
sociokulturellt
interaktion
förskola
utomhusmiljö
pedagogens roll
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV