Matematiska lärmiljöer på förskolegården - ett utvecklingsarbete.
Abstract
Syftet med denna studie är att skapa en matematisk utemiljö som inbjuder till interaktion och
samtal mellan barn och pedagoger. Barnens delaktighet och intresse skall forma hur arbetet
utformas. Studien vill bidra till att förskolans utemiljö ses över och förändras så att barnen
erbjuds fler aktiviteter och utmaningar då det tidigare upplevs att många barn är rastlösa under
utevistelsen. I den här studien undersöks även hur pedagogen kan fånga upp och ta vara på de
spontana lärandesituationer som kan uppstå.
De frågeställningar studien utgår från är;
• Vad främjar möjligheten till samtal och utforskande mellan barn och pedagog i en
matematisk utemiljö?
• På vilket sätt kan vi göra barnen delaktiga i att skapa matematiska lärmiljöer på
gården?
• Vilka möjligheter kan uppstå i arbetet med att skapa en lockande utemiljö och
utveckla en inbjudande matematisk lärmiljö för barn och pedagoger?
Studien är en aktionsforskning och utgår från ett sociokulturellt perspektiv vilken baseras på
en kvalitativ metod. Intervjuer av pedagoger samt observation av barnen har lagt grunden för
den insamlade empirin.
Resultatet visar att när barnens intressen tas tillvara så är det möjligt att rikta in dem mot det
avsedda lärandemålet. Att tillsammans skapa matematiska platser ökar chansen för interaktion
och kommunikation i alla led, barn till barn, barn till pedagog samt pedagog till pedagog.
Genom att barnen får tillgång till olika mätinstrument och material på gården så ökar
förförståelsen och perspektiven breddas och barnen upptäcker nya användningsområden där
de kan utforska matematiken. Pedagogernas motivation har ökat genom denna metod och det
är lättare att ta vara på barnens intressen.
Date
2022Author
Bergius, Emelie
Joneklint, Maria
Mähl, Ida
Keywords
Aktionsforskning
matematik
sociokulturellt
interaktion
förskola
utomhusmiljö
pedagogens roll
Language
swe