Sökning
Visas titlar 1-10 av 11
Tusen färgburkar som sprängs - elevers kommunikation i bildskapandet
(2014)
Sammanfattning: I detta arbete lyfts frågor kring hur elever i årskurskommunicerar i och om bildskapandet.
Detta har gjorts ur elevers perspektiv, där fokus har legat på hur de skapar mening och förståelse i ett ...
Medarbetarskap ur ett kommunikativt perspektiv. - En observationsstudie med fokus på samspel och dialog på ett mikroföretag
(2016-01-22)
Syfte: Syftet med studien är att se hur ett gott (myndigt) medarbetarskap, med särskilt fokus på kommunikation och samspel, kan framträda i en verbal kommunikation under ett personalmöte. Detta gör vi för att kunna tillföra ...
Ett verktyg för ökad delaktighet? En studie om iPad i förskolan för sex barn i behov av särskilt stöd
(2012-10-01)
Syfte: Syftet med undersökningen är att utforska de pedagogiska möjligheter som använd-ningen av iPad som pedagogiskt verktyg i förskolan öppnar för barn i behov av särskilt stöd för att utveckla kommunikation, samspel och ...
”Jag orkar ju inte”. En etnografisk studie om samspelets betydelse i den pedagogiska förskoleklassamlingen.
(2015-10-15)
Abstract: Syftet med studien är att undersöka samspelet mellan barn och pedagoger i den pedagogiska samlingen i en förskoleklass. Dessutom är syftet att studera hur pedagogerna reflekterar över samspelet med barnen i ...
Surfplattan i gymnasiesärskolan. En studie om användning av surfplattor i gymnasiesärskolans individuella program
(2015-06-02)
Syfte:
Studiens syfte är att undersöka hur surfplattan används som redskap i undervisningen inom gymnasiesärskolans individuella program.
Centrala frågeställningar är:
• I vilka sammanhang används surfplattor?
• Vad ...
Att lära av varandra samlärande i skolarbetet hos yngre elever
(2007)
Bakgrund
Vi har genom erfarenheter under den verksamhetsförlagda utbildningen sett att möjlighet till dialog
och samspel inte är självklart i alla klassrumsmiljöer. I ett sociokulturellt perspektiv lär sig barn
genom samspel ...
Kommunikationens roll inom matematiken – ur lärarens perspektiv.
(2011)
Vårt syfte med denna studie var att undersöka hur åtta lärare som undervisar i årskurs tre beskriver sin
matematikundervisning samt i vad mån de lägger fokus på kommunikation inom ämnet.
Som empiriinsamlingsmetod har ...
Förskolebarns gemensamma bildskapande. Om lek, samspel och kommunikation i bildskapande aktiviteter under fri lek i förskolan
(2014-03-31)
Denna studie tar sin utgångspunkt i ett syfte som handlar om att studera hur barn i förskolan kommunicerar i relation till de bilder som skapas under egeninitierat gemensamt bildskapande, samt hur de pratar och samspelar ...
Förskollärares uppfattningar om barns språkutveckling under leksituationer
(2020)
Bakgrund: Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018) lär barnen genom att leka, samspela
och reflektera. Förskollärare ska ansvara för att utmana barnens nyfikenhet för att stimulera
och utveckla språk och kommunikation. ...