Search
Now showing items 1-10 of 10
Inflytande i förskolan
(2014)
Abstract
I detta arbete har vi valt att undersöka barns syn på dokumentation. Vi har fokuserat på barns
inflytande och delaktighet, de maktrelationer som finns mellan barn och pedagoger och de
etiska aspekter som uppstår ...
Samtalsmattan som kommunikationshjälpmedel En kvalitativ studie i grundsärskolan och gymnasiesärskolan
(2020-01-15)
Syfte
Vårt syfte med studien var att öka kunskapen om hur samtalsmattan fungerar som
kommunikationshjälpmedel för elever i språksvårigheter på två grundsärskolor och en
gymnasiesärskola. Våra frågeställningar var; Vilka ...
Genom svårigheter mot stjärnorna Ad astra per aspera En kvalitativ studie av undervisning och stöd, delaktighet samt förslag för bättre organiserad undervisning och stöd
(2015-11-27)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka elevers upplevelser av undervisning och stöd, delaktig vid utformandet av det stödet samt undervisningen. Jag är även nyfiken på hur eleven vill organisera sin undervisning och ...
MEDBORGAREN I KOMMUNENS KOMMUNIKATIONSPOLICY En jämförelse mellan tio kommuner
(2018-01-15)
The purpose of this essay was to examine the communication policies of the municipalities in Sweden and to test the significance of the hypothesis that municipalities that score a high point in an index on citizen participation ...
Elevperspektiv på betyg och lärande i grundsärskolan
(2014-09-09)
Min studie tog sin grund i olika teorier kring lärande, kunskapssyn, inflytande och känsla av delaktighet. Jag använde mig av Bronfenbrenners utvecklingsekologiska miljömodell och det sociokulturella perspektivet i ...
Barns delaktighet och inflytande. En kvalitativ studie om hur verksamma förskollärare säger sig arbeta med det demokratiska uppdraget i förskolan.
(2013)
Syftet med denna empiriska studie har varit att undersöka hur fem förskollärare säger sig arbeta med förskolans
demokratiska uppdrag i form av barns delaktighet, inflytande och allas lika värde i förhållande till ...
På spaning efter delaktighet och inflytande - En etnografisk studie i förskolan
(2012)
Sammanfattning:
Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagogerna på förskoleavdelningen Stjärnan arbetar med att
utveckla barns delaktighet i och inflytande på sin vardag. Syftet preciseras i följande ...
Att synliggöra det osynliga barnet. Elevers upplevelser i en inkluderad skolverksamhet för barn inom autismspektrum
(2012-09-24)
Syfte: Syftet med studien var att ta del av fyra elevers upplevelser av klassrum samt rumsliga, didaktiska och sociala övergångar samt deras erfaranden av delaktighet i beslut om övergångarna i en inkluderande grundskola ...
Det börjar med lyssnandet. En kvalitativ undersökning om förskollärares arbete med barns delaktighet och inflytande i förskolans fysiska lärmiljö.
(2022)
Förskollärare har ett ansvar att se till att barnen ska få en god utbildning (Lpfö18, 2018). Vidare
nämner Lpfö18 (2018) samt Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) att barnen ska göras
delaktiga i verksamheten och i ...
Delaktighet och inflytande inom musik och drama. - En kvalitativ intervjustudie baserat på förskollärares arbetssätt med delaktighet och inflytande inom musik och drama.
(2022)
Studiens huvudfokus riktar in sig på förskollärares arbete med delaktighet och inflytande
inom musik och drama. Studien undersöker även hur läroplanen för förskolan skriver fram att
arbetet med delaktighet och inflytande ...