Show simple item record

dc.contributor.authorOdin, Angelica
dc.contributor.authorOlofsson, Fredrika
dc.contributor.authorSnäll, Ellenor
dc.date.accessioned2022-10-03T10:03:10Z
dc.date.available2022-10-03T10:03:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73724
dc.description.abstractDet övergripande syftet med denna kunskapsöversikt är att finna vad forskningen om särskild begåvning i förskolan säger om vilka barn som ska räknas till denna grupp och hur de ska identifieras i praktiken. Det finns idag en komplexitet gällande de särskilt begåvade barnen och hur undervisningen ska utformas kring dem i utbildningssystemet. Det förekommer diskussioner om att inkludera de särskilt begåvade barnen som en giltig specialpedagogisk kategori. Utifrån den bakgrunden framträder ett behov av att identifiera särskild begåvning redan i tidig ålder. För att undersöka hur forskningen identifierar eller definierar särskild begåvning formulerades forskningsfrågorna som ligger till grund för detta arbete. Forskningsresultaten som är inkluderade i den här studien, samlades in från flera internationella databaser. Med en explorativ ansats har forskning i ämnet undersökts, studerats och analyserats för att slutligen ställas i relation till varandra. Behovet av att identifiera de särskilt begåvade barnen framhålls tydligt i forskningen, trots att det framstår som oklart hur identifieringen ska ske i praktiken. Med andra ord är forskarna eniga i att identifieringen är avgörande för barnen, däremot har de olika uppfattning om hur praktiker ska gå tillväga. De identifieringsstrategier som framkommer i studien är observationer av karaktärsegenskaper utförda av forskare, pedagoger eller vårdnadshavare, samt identifiering via tester.en
dc.language.isosween
dc.subjectIdentifiering, Definiering, Särskild Begåvning, Specialpedagogik.en
dc.titleSärskild begåvning som behovsgrupp i förskolan - En forskningsöversikt om klassificering och identifiering av särskilt begåvade barn.en
dc.typeTexten


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record