dc.contributor.author | Odin, Angelica | |
dc.contributor.author | Olofsson, Fredrika | |
dc.contributor.author | Snäll, Ellenor | |
dc.date.accessioned | 2022-10-03T10:03:10Z | |
dc.date.available | 2022-10-03T10:03:10Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/73724 | |
dc.description.abstract | Det övergripande syftet med denna kunskapsöversikt är att finna vad forskningen om särskild
begåvning i förskolan säger om vilka barn som ska räknas till denna grupp och hur de ska
identifieras i praktiken. Det finns idag en komplexitet gällande de särskilt begåvade barnen
och hur undervisningen ska utformas kring dem i utbildningssystemet. Det förekommer
diskussioner om att inkludera de särskilt begåvade barnen som en giltig specialpedagogisk
kategori. Utifrån den bakgrunden framträder ett behov av att identifiera särskild begåvning
redan i tidig ålder. För att undersöka hur forskningen identifierar eller definierar särskild
begåvning formulerades forskningsfrågorna som ligger till grund för detta arbete.
Forskningsresultaten som är inkluderade i den här studien, samlades in från flera
internationella databaser. Med en explorativ ansats har forskning i ämnet undersökts,
studerats och analyserats för att slutligen ställas i relation till varandra. Behovet av att
identifiera de särskilt begåvade barnen framhålls tydligt i forskningen, trots att det framstår
som oklart hur identifieringen ska ske i praktiken. Med andra ord är forskarna eniga i att
identifieringen är avgörande för barnen, däremot har de olika uppfattning om hur praktiker
ska gå tillväga. De identifieringsstrategier som framkommer i studien är observationer av
karaktärsegenskaper utförda av forskare, pedagoger eller vårdnadshavare, samt identifiering
via tester. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.subject | Identifiering, Definiering, Särskild Begåvning, Specialpedagogik. | en |
dc.title | Särskild begåvning som behovsgrupp i förskolan - En forskningsöversikt om klassificering och identifiering av särskilt begåvade barn. | en |
dc.type | Text | en |