Show simple item record

dc.contributor.authorHoflund, Linn
dc.contributor.authorSornkarn, Sudarat
dc.date.accessioned2022-09-09T13:55:02Z
dc.date.available2022-09-09T13:55:02Z
dc.date.issued2022-09-09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/73598
dc.descriptionIn today’s increasingly digitalised society, tourists have a great deal of access to information before, during and after the trip, due to the use of smart devices and technologies. This has resulted in changed expectations and needs. Therefore, the tourism industry has adopted the concept of smart tourism. By utilizing the possibilities of digitization, it intends to promote a personalized tourist experience, as well as increased sustainability. However, previous research shows that the relationship between smart tourism and sustainability is not as well established in practice as in theory. The purpose of the study is to investigate the relationship between digitization and sustainability, as well as to compare the winning cities' arguments for smart tourism. This is done through the case study of "European Capital of Smart Tourism", a competition created by the European Commission to reward European practices for smart tourism. So far, six winning cities have distinguished themselves in the categories: sustainability, accessibility, digitization and cultural heritage/creativity. The methods used are qualitative thematic content analysis and semi-structured interviews. It led to the identification of five themes: "Definitions", "Digital credence", "Smart technology as a sustainability solution", "Leadership" and "Sustainability measures". The result shows that smart tourism in the context of the "European Capital of Smart Tourism" is mainly about "policy boosterism". Through marketing and mobilization of knowledge, the competition acts as a model for how the concept can be developed in the EU, and promotes increased competitiveness. The cities' sustainability work within smart tourism can be seen as short-term as less consideration is given to social and environmental sustainability. Furthermore, the result shows that the cities are still trying to increase sustainability in their initiatives, but are mainly hindered by an inconsistency around the definition of smart tourism, the lack of digitisation and ICT.en
dc.description.abstractI dagens allt mer digitala samhälle har turister en stor tillgång till information före, under och efter resan, tack vare smarta apparater och teknologier. Detta har resulterat i ändrade förväntningar och behov. Turistindustrin har därför anammat konceptet smart turism som har växt fram i spåren av digitaliseringen. Genom att utnyttja digitaliseringens möjligheter avser den att främja en personifierad turistupplevelse, såväl ökad hållbarhet. Dock visar tidigare forskning att relationen mellan smart turism och hållbarhet inte är lika väletablerad i praktiken som i teorin. Studiens syfte är att undersöka relationen mellan digitalisering och hållbarhet, samt att jämföra städernas argument för smart turism. Detta görs via fallstudien “European Capital of Smart Tourism”, en tävling framtagen av EU-kommissionen för att belöna europeiska insatser för smart turism. Lyon, Helsingfors, Göteborg, Málaga, Bordeaux och Valencia är städerna som hittills har blivit utnämnda och därigenom utmärkt sig i kategorierna: hållbarhet, tillgänglighet, digitalisering och kulturarv/kreativitet. Metoderna som används är kvalitativ tematisk innehållsanalys av webbsidor, ansökningsdokument och semistrukturerade informantintervjuer, där den sistnämnda agerar som stöd till innehållsanalysen. Det har lett till identifiering av fem teman: “Definitioner”, “Digital tilltro”, “Smart teknik som hållbarhetslösning”, “Ledande” och “Hållbarhetsåtgärder”. Resultatet visar att smart turism i kontexten av ”European Capital of Smart Tourism” huvudsakligen handlar om ”policy boosterism”. Genom marknadsföring och kunskapsspridning av smart turism agerar tävlingen som en förebild för hur konceptet kan utvecklas i EU, samt främjar ökad konkurrenskraft. Städernas hållbarhetsarbete inom smart turism kan ses som kortsiktigt då mindre hänsyn tas till den sociala och miljömässiga hållbarheten än den ekonomiska. Vidare visar resultatet att städernas ändå försöker att skapa ökad hållbarhet i sina initiativ, men motverkas främst av en oenhetlighet kring definitionen av smart turism, bristen på digitalisering och IKT.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsats i kulturgeografi 2022:9en
dc.subjectdigitalisering, “European Capital of Smart Tourism”, hållbar turism, smart turismen
dc.subjectdigitalisation, European Capital of Smart Tourism, smart tourism, sustainable tourismen
dc.titleDigitalisering och hållbar turism - en studie om smart turism i EUen
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of Economy and Societyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record