Show simple item record

dc.contributor.authorCidson Lycke, Carl
dc.date.accessioned2007-09-24T10:59:22Z
dc.date.available2007-09-24T10:59:22Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7330
dc.description.abstractTitel: Vill vi se en kärna? En granskning av grundskolans perspektiv på religion Författare: Carl Cidson Lycke Termin och år: Termin 9 (10), år 2006 Examinationsnivå: C Institution: Institutionen för religionsvetenskap och teologi Göteborgs universitet Handledare: Bo Claesson och Kerstin von Brömssen Rapportnummer: HT06-1130-01I Nyckelord: Didaktik, religion, prov, undervisning, skola, provforskning, perspektiv, essentiell, religionskunskap, kärna, religionsdidaktik, essentialism, essentialistisk, progressiv, hermeneutisk, grundskola. Sammanfattning Syfte: Syftet med undersökningen är att granska och beskriva olika typer av kunskap och perspektiv som kan konstateras och mätas genom dagens prov i religionskunskap i grundskolans senare år. Studien ska belysa den kunskapssyn eller didaktiska tradition som representeras av utvalda prov inom religionsämnet. Granskningen ska också visa om det föreligger en diskrepans mellan kunskapssynen som förmedlas via proven i religionsundervisningen i förhållande till läroplanens strävansmål och aktuell didaktisk forskning. Huvudfrågeställning: Hur ser religionsundervisningen ut i grundskolan i dag? Vilken kunskapssyn eller didaktisk tradition råder? Vilka perspektiv förmedlas när svenska lärare undervisar om religioner och trosutövare runt om i världen? Dominerar den traditionella essentialistiska synen på religioner i dagens religionsundervisning? Metod: Kvalitativ textanalys Material: Skriftliga prov i ämnet religionskunskap från grundskolans senare del. Resultat: Undersökningen visar bland annat att: • Religionsproven i stor utsträckning präglas av en essentiell kunskapssyn. • Frågorna i proven nästan uteslutande utgörs av enkla faktafrågor utan krav på reflektion. • Religionen islam särbehandlas i flera fall med demoniserande frågeställningar som riskerar att skapa intolerans mot muslimer.eng
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesHT06-1130-01Ieng
dc.subjectperspektiveng
dc.subjectessentielleng
dc.subjectDidaktikeng
dc.subjectreligioneng
dc.subjectproveng
dc.subjectundervisningeng
dc.subjectskolaeng
dc.subjectprovforskningeng
dc.subjecthermeneutiskeng
dc.subjectreligionskunskap, kärna, religionsdidaktikeng
dc.titleVill vi se en kärna? En granskning av grundskolans perspektiv på religion.eng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record