Vill vi se en kärna? En granskning av grundskolans perspektiv på religion.
Abstract
Titel: Vill vi se en kärna?
En granskning av grundskolans perspektiv på religion
Författare: Carl Cidson Lycke
Termin och år: Termin 9 (10), år 2006
Examinationsnivå: C
Institution: Institutionen för religionsvetenskap och teologi
Göteborgs universitet
Handledare: Bo Claesson och Kerstin von Brömssen
Rapportnummer: HT06-1130-01I
Nyckelord: Didaktik, religion, prov, undervisning, skola, provforskning, perspektiv, essentiell,
religionskunskap, kärna, religionsdidaktik, essentialism, essentialistisk,
progressiv, hermeneutisk, grundskola.
Sammanfattning
Syfte: Syftet med undersökningen är att granska och beskriva olika typer av kunskap och perspektiv som kan
konstateras och mätas genom dagens prov i religionskunskap i grundskolans senare år. Studien ska belysa den
kunskapssyn eller didaktiska tradition som representeras av utvalda prov inom religionsämnet.
Granskningen ska också visa om det föreligger en diskrepans mellan kunskapssynen som förmedlas via proven i
religionsundervisningen i förhållande till läroplanens strävansmål och aktuell didaktisk forskning.
Huvudfrågeställning: Hur ser religionsundervisningen ut i grundskolan i dag? Vilken kunskapssyn eller
didaktisk tradition råder? Vilka perspektiv förmedlas när svenska lärare undervisar om religioner och trosutövare
runt om i världen? Dominerar den traditionella essentialistiska synen på religioner i dagens religionsundervisning?
Metod: Kvalitativ textanalys
Material: Skriftliga prov i ämnet religionskunskap från grundskolans senare del.
Resultat: Undersökningen visar bland annat att:
• Religionsproven i stor utsträckning präglas av en essentiell kunskapssyn.
• Frågorna i proven nästan uteslutande utgörs av enkla faktafrågor utan krav på reflektion.
• Religionen islam särbehandlas i flera fall med demoniserande frågeställningar som riskerar att skapa
intolerans mot muslimer.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Cidson Lycke, Carl
Keywords
perspektiv
essentiell
Didaktik
religion
prov
undervisning
skola
provforskning
hermeneutisk
religionskunskap, kärna, religionsdidaktik
Publication type
other
Series/Report no.
HT06-1130-01I
Language
swe