Show simple item record

dc.contributor.authorWingerstad, Erikaswe
dc.contributor.authorJacobsson, Susanneswe
dc.date.accessioned2007-09-18T13:00:59Z
dc.date.available2007-09-18T13:00:59Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7307
dc.description.abstractSyfte Vårt syfte var att utröna hur barnens eget fotograferande som barnobservationsmetod kan stötta personalen i deras förståelse av hur barnen tänker. Fotona som barnen tar används främst som konversationsunderlag för insikt i barnens tankar samt för att utveckla verksamheten och miljön. Vårt arbete syftar till att ge insikter i arbetsmetoden och en såväl teoretisk grund som en fungerande metod. Metod Vi har genomfört tre deltagande observationer på en förskola som arbetar aktivt med barnobservationsmetoden. De tre observationerna återges i referat som analyseras och tolkats med hjälp av litteratur, artiklar och Internet. De teoretiska ansatserna i arbetet är fenomenografiska och utvecklingspedagogiska. Utöver dessa två teoribildningar har vi tagit del av Reggio Emilias filosofi och även sett till bildanalysens roll för metoden. Resultat Vi kan se att en samspelande atmosfär är viktig för att nå fram till barnen och kunna ta del av deras verklighet. Synen på barn som kompetenta och barnet som subjekt har betydelse för relevant förståelsen av barns tankar. Pedagogens roll som lyssnare och bejakare av barns tankar avspeglar sig i hur barn talar med den vuxne. Det krävs en medvetenhet hos pedagogen om att barns tankar grundar sig på tidigare erfarenheter och delaktighet som pedagog att man är lika öppen och nyfiken på barnens tankar som barn kan ses vara på sin omvärld. iiswe
dc.language.isosvswe
dc.subjectBarnobservationsmetodswe
dc.subjectfotograferandeswe
dc.subjectbarnsynswe
dc.titleBarn fotograferar - en barnobservationsmetod; En studie som kopplar metod till teori och ger tips till att få insikt i barns tankarswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record