Barn fotograferar - en barnobservationsmetod; En studie som kopplar metod till teori och ger tips till att få insikt i barns tankar
Abstract
Syfte
Vårt syfte var att utröna hur barnens eget fotograferande som barnobservationsmetod kan
stötta personalen i deras förståelse av hur barnen tänker. Fotona som barnen tar används
främst som konversationsunderlag för insikt i barnens tankar samt för att utveckla
verksamheten och miljön. Vårt arbete syftar till att ge insikter i arbetsmetoden och en såväl
teoretisk grund som en fungerande metod.
Metod
Vi har genomfört tre deltagande observationer på en förskola som arbetar aktivt med
barnobservationsmetoden. De tre observationerna återges i referat som analyseras och tolkats
med hjälp av litteratur, artiklar och Internet. De teoretiska ansatserna i arbetet är
fenomenografiska och utvecklingspedagogiska. Utöver dessa två teoribildningar har vi tagit
del av Reggio Emilias filosofi och även sett till bildanalysens roll för metoden.
Resultat
Vi kan se att en samspelande atmosfär är viktig för att nå fram till barnen och kunna ta del av
deras verklighet. Synen på barn som kompetenta och barnet som subjekt har betydelse för
relevant förståelsen av barns tankar.
Pedagogens roll som lyssnare och bejakare av barns tankar avspeglar sig i hur barn talar med
den vuxne. Det krävs en medvetenhet hos pedagogen om att barns tankar grundar sig på
tidigare erfarenheter och delaktighet som pedagog att man är lika öppen och nyfiken på
barnens tankar som barn kan ses vara på sin omvärld.
ii
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Wingerstad, Erika
Jacobsson, Susanne
Keywords
Barnobservationsmetod
fotograferande
barnsyn
Language
sv