Show simple item record

dc.contributor.authorAho, Hanna
dc.contributor.authorVestlund, Sanna
dc.date.accessioned2022-06-20T09:50:26Z
dc.date.available2022-06-20T09:50:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72160
dc.description.abstractFormativ bedömning är en bedömningsmetod i skolan, och något som förespråkas inom lärarutbildningar. Däremot har upplevelser visat att lärare ute i arbetslivet inte alltid delar denna åsikt. Denna studie är en forskningsöversikt, vars syfte har varit att undersöka befintlig vetenskaplig forskning om lärares användning av, och uppfattningar om formativ bedömning i undervisningen, samt vad elever har för uppfattningar om bedömningsmetoden. Forskningsöversiktens empiri har insamlats genom systematiska databassökningar och besvarat syftet med hjälp av tio vetenskapliga artiklar, som på olika vis berört ämnet formativ bedömning, både från lärar- och elevperspektiv. Resultatet av forskningsöversikten visar på en kunskapsbrist hos lärare kring användandet av formativ bedömning, och att detta även har påtalats av elever som uppgett att de mottagit återkoppling av bristande kvalitet. Dessutom är tidsbristen en avgörande faktor som påverkat bedömningens kvalitet. Däremot har resultatet visat att både elever och lärare uttryckt ett positivt synsätt på formativ bedömning. Förutsättningarna för formativ bedömning i undervisningen diskuteras, bland annat i relation till skolämnet hem- och konsumentkunskap. I framtiden kan det vara av intresse att undersöka hur formativ bedömning upplevs av lärare och elever i Sverige, samt hur lärare använder sig av detta i undervisningen i den svenska skolan. En forskning inom frågan som även lyfter skolämnet hem- och konsumentkunskap hade bidragit till att minska det forskningsgap som finns kring skolämnet.en
dc.language.isosween
dc.subjectformativ bedömningen
dc.subjecteleveren
dc.subjectlärareen
dc.subjectuppfattningaren
dc.subjecthem- och konsumentkunskapen
dc.titleFormativ bedömning – hiss eller diss? - En systematisk forskningsöversikt om lärares och elevers uppfattningar och erfarenheter av formativ bedömningen
dc.typeTexten
dc.type.svepotheren


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record