Show simple item record

dc.contributor.authorSvensson, Joel
dc.date.accessioned2022-06-15T12:38:11Z
dc.date.available2022-06-15T12:38:11Z
dc.date.issued2022-06-15
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72022
dc.description.abstractSkolan är en integrerad del av samhällets politiska styrning. Det huvudsakliga styrningsredskapet för skolan är läroplanen. I läroplanen ryms kunskapskraven som ska ligga till grund för hur en elevs kunskaper bedöms vid genomförd kurs. Hur kunskapskravens innehåll ska tolkas råder det delade meningar om. Det saknas också kunskapsunderlag för hur de omsätts i praktiken av gymnasielärare. Läraryrket genomsyras av fritt tolknings och handlingsutrymme. Därför kan det finnas skillnader i hur omsättningen av policy går till. Därmed ägnar sig den här studien åt att undersöka hur lärare tillämpar kunskapskraven i sin yrkesutövning. Då det råder delade meningar om hur kunskapskraven ska tolkas finns det också fog för att tro att faktorerna som ligger till grund för lärares tillvägagångssätt skiljer sig åt. Undersökningen har genomförts via samtalsintervjuer med sex yrkesverksamma gymnasielärare i Göteborg. Studiens resultat visar att lärarnas tillvägagångssätt skiljer sig åt samt att flertalet faktorer spelar in i motivering till tillämpning. Bland annat attityder till styrdokumenten och lokala normer på lärarnas arbetsplatser.en
dc.description.abstractSkolan är en integrerad del av samhällets politiska styrning. Det huvudsakliga styrningsredskapet för skolan är läroplanen. I läroplanen ryms kunskapskraven som ska ligga till grund för hur en elevs kunskaper bedöms vid genomförd kurs. Hur kunskapskravens innehåll ska tolkas råder det delade meningar om. Det saknas också kunskapsunderlag för hur de omsätts i praktiken av gymnasielärare. Läraryrket genomsyras av fritt tolknings och handlingsutrymme. Därför kan det finnas skillnader i hur omsättningen av policy går till. Därmed ägnar sig den här studien åt att undersöka hur lärare tillämpar kunskapskraven i sin yrkesutövning. Då det råder delade meningar om hur kunskapskraven ska tolkas finns det också fog för att tro att faktorerna som ligger till grund för lärares tillvägagångssätt skiljer sig åt. Undersökningen har genomförts via samtalsintervjuer med sex yrkesverksamma gymnasielärare i Göteborg. Studiens resultat visar att lärarnas tillvägagångssätt skiljer sig åt samt att flertalet faktorer spelar in i motivering till tillämpning. Bland annat attityder till styrdokumenten och lokala normer på lärarnas arbetsplatser.en
dc.language.isosween
dc.subjectKunskapskrav, Läroplan, Styrdokument, Implementering, Reformer, Gräsrotsbyråkratien
dc.subjectKunskapskrav, Läroplan, Styrdokument, Implementering, Reformer, Gräsrotsbyråkratien
dc.title"Det är en soppa!" En kvalitativ studie om hur gymnasielärare omsätter kunskapskraven i praktiken.en
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record