Show simple item record

dc.contributor.authorHansson, Marisv
dc.contributor.authorMonié, Angélasv
dc.date.accessioned2020-05-19T14:29:39Z
dc.date.available2020-05-19T14:29:39Z
dc.date.issued2020sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/64513
dc.description.abstractAbstract Skolans mål är att väcka elevernas livslånga lust att lära. Förutsättningen för det är att lärarna har den kunskap som behövs, både ämnesrelaterat och kunskap om själva lärandet hos eleven. Ämnet slöjd är enligt de senaste nationella ämnesutvärderingar ett ämne som eleverna ser positivt på. Ständig interaktion mellan elever samt en känslomässig relation till sina arbeten gör att det i slöjdsalen ofta bedrivs en intensiv verksamhet. Men trots det här är inte alla elever motiverade i slöjdsalen. Syftet med den här litteraturstudien är att relatera ämnet slöjd till känslor och att lyfta fram de studier som visar på hur emotioner påverkar motivationen. I studiens resultat kan vi konstatera att emotioner finns inom slöjdundervisning men att dessa skulle kunna uttryckas tydligare och framför allt kommuniceras kring. I relation till uppgifterna i slöjden borde emotionernas betydelse konkretiseras så att elever förstår och utnyttjar dessa på ett effektivt sätt. Medvetenhet kring emotionernas påverkan på motivationen skulle innebära att både elever och lärare får lättare att hänga med i den känslomässiga berg- och dalbana ett processarbete kan innebära.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleKänslor i slöjden, är det ok?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record