Show simple item record

dc.contributor.authorFredriksson, Johanna
dc.date.accessioned2019-09-23T13:34:58Z
dc.date.available2019-09-23T13:34:58Z
dc.date.issued2019-09-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/61847
dc.description.abstractOpera är sceniska och musikaliska uttryck sammanvävda och som operasångare förväntas du kunna förmedla känslor genom din sång och din scenframställning, men hur kan operasångaren hantera dessa, ofta stora känslouttryck, på ett sceniskt tydligt och trovärdigt sätt? I detta arbete skriver jag om den uppvärmning för känslouttryck i kropp och röst som jag skapat inför, och provat under, repetitionsperioden och föreställningsperioden för operan Dido & Aeneas. Uppvärmningen baseras på 8 grundkänslor och 28 sekundära känslor som med hjälp av traditionell och retorisk gestik kopplas ihop med universella ansiktsuttryck. Tanken med uppvärmningen är att hitta och kunna uttrycka äkta känslor snabbare i ett scensframställningssammanhang.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectUppvärmningsv
dc.subjectkänslorsv
dc.subjectemotionersv
dc.subjectmimiksv
dc.subjectansiktsuttrycksv
dc.subjectgestiksv
dc.subjectkroppshållningsv
dc.subjectpositionsv
dc.subjectuttrycksv
dc.subjectkänslouttrycksv
dc.subjectscenspråksv
dc.subjectscenframställningsv
dc.subjectskådespelsv
dc.subjectoperasv
dc.subjectsångsv
dc.subjectröstsv
dc.subjecttalröstsv
dc.subjectrepetitionsv
dc.subjectmusikalitetsv
dc.titleUppvärmning för kroppens och röstens känslouttryck på scen - Ett sökande efter de inre känslorna utanpåsv
dc.title.alternativeWarming up the emotional expressions of the body and the voice – A search for the inner feelings on the outsidesv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokFineArt
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Academy of Music and Dramaeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Högskolan för scen och musikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record