Skärmtid framför rörelse?
Abstract
Hur mycket påverkas barn och ungdomars fysiska aktivitetsnivå av dagens så kallade skärmsamhälle? Denna sekundäranalys bearbetar tidigare publicerade data i tillägg av opublicerade data för mängden skärmtid. Undersökningen är genomförd på barn och ungdomar som går i årskurs två, fem och åtta (8, 11 och 14 år gamla). Syftet med studien är att undersöka eventuella samband mellan objektivt mätt fysisk aktivitet och subjektiv självrapporterad skärmtid avsett för smartphones och iPads (surfplattor) hos barn och ungdomar. Raustorp & Fröberg (2018) publicerade en studie berörande fysisk aktivitet hos barn och ungdomar i årskurs två, fem och åtta. Denna data analyseras i relation till opublicerade data kring skärmtid. Efter datainsamlingen användes SPSS version IBM SPSS Statistica for Mac, Version 25.0 (IBM Corp. in Armonk NY) för att analysera data. Resultaten visade signifikant svaga negativa samband mellan mängd skärmtid och fysisk aktivitet för samtliga barn och ungdomar oberoende av årskurs och kön, p <0,05. Sambandet för flickor och pojkar oavsett årskurs var också signifikant, p <0,05. Starkast samband återfanns för flickor i årskurs åtta, p <0,05. Vidare kan resultaten vara användbara vid interventioner gällande fysisk aktivitet hos barn och ungdomar. Det behövs dock mer forskning kring hur skärmtid påverkar mängden fysisk aktivitet. I synnerhet forskning med objektivt mätt skärmtid mot objektivt mätt fysisk aktivitet.
Degree
Student essay
Other description
Program: Hälsopromotion Idrottsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Handledare: Anders Raustorp
Antal sidor: 30 (inklusive bilagor)
Termin/år: Vt 2019
View/ Open
Date
2019-08-12Author
Nellie, Spenner
Agnes, Wilkenson
Keywords
Digitala verktyg
fysisk aktivitet
skärmtid
barn
ungdomar
Language
swe