Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Jenny
dc.date.accessioned2019-07-02T08:55:39Z
dc.date.available2019-07-02T08:55:39Z
dc.date.issued2019-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/60846
dc.description.abstractStudiens syfte är att bidra till kunskap om, och belysa hur det går att använda laborativa material vid undervisning om addition och subtraktion av bråk. Frågeställningarna som studien har som uppgift att besvara är följande: Vilka laborativa material använder matematiklärare vid undervisning om addition och subtraktion av bråk, hur och i vilken utsträckning menar lärarna att de används i undervisningen? Varför väljer matematiklärare att använda laborativt material vid undervisning om addition och subtraktion av bråk? I studien har empiri samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Sex stycken intervjuer har genomförts med verksamma matematiklärare som undervisar i årskurs 4, 5 eller 6, från fyra skolor i Västsverige. I resultatet framkom det att samtliga lärare använder laborativt material vid undervisning om addition och subtraktion av bråk, men i olika stor utsträckning. De vanligaste materialen visade sig vara bråkcirklar, bråkplank och tallinje. De laborativa materialen används av både lärare och elever. Lärarna använder det främst när de introducerar för eleverna på tavlan, medan eleverna använder det vid både enskilt arbete och grupparbete. Cirklar är den vanligaste figuren hos samtliga, men flera lärare lyfter fram att de försöker variera och inkludera även andra figurer. Materialet används oftare av de svagare eleverna som ännu inte har nått en abstrakt kunskapsnivå. Samtliga lärarna uppger att de vill att det laborativa materialet ska användas så länge behovet finns. Syftet till användningen handlar om att främja elevernas lärande genom att synliggöra deras tänkande, konkretisera och visualisera abstrakta begrepp, variera undervisningen och ta hänsyn till elevers olika lärandestilar. Genom att användningen dessutom stärker elevernas självförtroende leder det på sikt också till att lärandet främjas.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT19-2930-021-L6XA1Asv
dc.subjectmatematikundervisning, laborativt material, laborativt arbetssätt, bråk, addition och subtraktion av bråk, konkret, abstraktsv
dc.titleBråk behöver inte vara svårt – En kvalitativ intervjustudie kring lärares användning av laborativa material i bråkundervisningen.sv
dc.title.alternativeFractions do not have to be difficult – A qualitative interview study on teachers' use of manipulatives in fractional teaching.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record