Show simple item record

dc.contributor.authorBodell, Hanna
dc.contributor.authorKnutsson, Angelika
dc.date.accessioned2019-03-14T10:01:53Z
dc.date.available2019-03-14T10:01:53Z
dc.date.issued2019-03-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59657
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad respondenterna som definierar sig inom hbtqi-begreppet anser om den svenska Försvarsmaktens pridekampanjer, samt om de upplever att kampanjerna har haft någon påverkan på deras förtroende för den svenska Försvarsmakten och i så fall om det lett till ökat eller minskat förtroende. Teori: Maskulinitetsteori, genusteori, förtroendeteori. Metod: Kvalitativa respondentintervjuer. Material: Studien baseras på fem stycken semistrukturerade intervjuer med personer som identifierar sig inom begreppet hbtqi. Till intervjuerna användes Försvarsmaktens pridekampanjer för 2017 och 2018 som diskussionsunderlag. Resultat: Resultatet ligger i linje med tidigare forskning om att Försvarsmakten är en väldigt maskulint präglad organisation. Det visar också på att avsändaren är väldigt viktig när det handlar om trovärdighet för marknadsföring som riktar sig till hbtqi- personer.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMKVC1073sv
dc.subjectHbtqi, förtroende, Försvarsmakten, reklam, marknadsföring, genus, organisationskultur, intervju, pink washing, maskulinitetsv
dc.titleWE DON’T ALWAYS MARCH STRAIGHT - En kvalitativ undersökning om hbtqi-personers förtroende för den svenska Försvarsmaktensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record