Show simple item record

dc.contributor.authorAckell, Carolinesv
dc.contributor.authorSchmidt, Lindasv
dc.date.accessioned2019-02-07T14:41:11Z
dc.date.available2019-02-07T14:41:11Z
dc.date.issued2019sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/59033
dc.description.abstractAbstract Får de barn som är vakna under sin vistelse på förskolan möjlighet till vila och återhämtning? Syftet med studien är att undersöka vila utifrån förskollärares erfarenheter. Frågeställningarna som ligger till grund för vårt arbete är: 1. Vilka möjligheter till vila och återhämtning ges för de vakna barnen? 2. Vad har förskollärare för uppfattningar om vila och återhämtning? Empiri har hämtats in genom enkätfrågor med både fasta svarsalternativ och öppna frågor där vi riktas oss till samtliga förskolor i en kranskommun till Göteborg. 39 förskolor deltog i studien och 93 enkäter kunde analyseras. Arbetet har en mixad metod där svaren från de slutna enkätfrågorna bearbetats i Microsoft Excel och resultaten synliggörs med hjälp av diagram. Tyngdpunkten ligger dock i en kvalitativ ansats, då arbetet fokuserar på svaren från de öppna frågorna, vilka tolkats utifrån hermeneutisk teori. I den hermeneutiska teorin krävs förståelse av helheten för att förstå ett fenomens delar och omvänt (Gilje & Grimen, 2007, s. 187). För att få en uppfattning om informanternas svar ses varje enskild enkät i relation till de andra enkäternas svar och en förståelse för helheten bildas. Resultatkapitlet är uppdelat i tre delar. Vila som lärande: Här presenteras förskollärarnas svar utifrån vila som aktiv vila, läsvilan blir en synlig norm. Vila som återhämtning: Vilan kopplas huvudsakligen till återhämtning, i form av passiv vila. Flera informanter beskriver att de använder sig av varierande artefakter under vilan såsom lugn musik, kuddar och filtar. En lugn och rofylld miljö erbjuds vid flertalet tillfällen för att barnen ska kunna få återhämtning sig. Problematik med vila: I sista kapitlet analyseras varierande problem som kan uppstå med vilan. När det är brist på personal på avdelningen och vikarie tillsätts blir det för stora grupper där otrygghet kan uppstå. Det framträder i resultatet att de flesta avdelningar använder sig av läsvila. Flertalet förskollärare värdesätter återhämtsv
dc.language.isosvsv
dc.titleBehövs vila i förskolan?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record