Show simple item record

dc.contributor.authorJönsson, Cornelia
dc.date.accessioned2018-08-08T08:51:41Z
dc.date.available2018-08-08T08:51:41Z
dc.date.issued2018-08-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/57307
dc.description.abstractForskningsresultat kring laborativa materials möjlighet till matematiskt lärande är tvetydiga. Läraren anses däremot vara den viktigaste komponenten för att aktiviteter med laborativt material ska leda till lärande. Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare motiverar sin undervisning med laborativt material och hur de beskriver den, detta för att få en djupare förståelse för hur lärare resonerar om hela undervisningsprocessen med laborativa aktiviteter. Frågeställningen som formulerats är indelad i två delfrågor. Den första är på vilka sätt lärare motiverar undervisning med laborativt material i matematikundervisningen och den andra hur lärare beskriver hur de arbetar för att uppnå det. Studien har genomförts med en kvalitativ semi-strukturerad intervju där lärares beskrivningar om sin undervisning med laborativa material är det som studeras. Analysmetoden som används är en tematisk analysmetod. I den här studien visar det sig att lärare har goda kunskaper om vad de har för syfte med undervisningen. Det tydligaste resultatet är att de flesta lärare har en god koppling till kognitiva teorier när de motiverar sin undervisning. Det som var förvånande var att vissa lärare inte kunde redogöra för hur deras syfte skulle uppnås genom deras laborativa aktiviteter. Dessa lärare visade även på att de använde materialet på andra sätt som inte stämde överens med deras motiv för aktiviteterna. Dessa lärare beskrev materialet som ett stöd för uträkning och inte för att konkretisera ett abstrakt matematiskt begrepp. Lärares förmåga att kunna bedöma elevernas lärande visade sig påverka hur lärare kunde redogöra för att hur eleverna kunde bedömas för att kunna planera uppföljande aktiviteter för att utvärdera att undervisning uppnått syftet lärarna satt upp för lektionen. Det viktigaste för lärare att kunna redogöra för är kanske inte som tidigare uppmärksammats att lärare måste kunna svara på varför utan istället hur undervisningen ska genomföras för att laborativt material ska leda till lärande.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT18-2930-031-L3XA1Asv
dc.subjectLaborativt material, lärares motivering, ämnesdidaktik, ämneskunskaper, konkretisering, matematiska begrepp, matematiskt lärande, matematikundervisning.sv
dc.titleLaborativt material i matematikundervisningen– en intervjustudie hur matematiklärare beskriver sin undervisning med laborativa material.sv
dc.title.alternativeManipulatives in Mathematical Teaching– an Interview Study Of How Math Teachers Describe their Teaching with Manipulatives.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record