Show simple item record

dc.contributor.authorBjörstedt, Evelina
dc.contributor.authorLees, Christina
dc.date.accessioned2006-06-28T12:20:56Z
dc.date.available2006-06-28T12:20:56Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/562
dc.description.abstractAbstract Arbetets titel Individuella utvecklingsplaner i förskolan Arbetets art Examensarbete 10 p. Sidantal 36 Författare Evelina Björstedt och Christina Lees Handledare Karin Gustafsson Examinator Ann-Charlotte Mårdsjö Tidpunkt Vårterminen 2006 Nyckelord Barnsyn, dokumentation, förskola, individuell utvecklingsplan, samverkan. Bakgrund Som blivande lärare för tidigare åldrar har vi intresserat oss för hur förskollärare ser på sitt arbete med individuella utvecklingsplaner som dokumentationsform. Detta är ett aktuellt ämne då Göteborgs kommun beslutat att även förskolan skall omfattas av detta arbetssätt. I arbetet kommer sex förskollärares uppfattningar kring fenomenet individuella utvecklingsplaner att belysas. De är alla verksamma på förskolor inom Göteborgs kommun. Syfte Syftet med vårt examensarbete har varit att studera hur förskollärare i Göteborgs kommun ser på fenomenet individuella utvecklingsplaner. I arbetet har vi också undersökt på vilket sätt detta förhåller sig till nya teorier om barns utveckling och lärande. Metod och material Vi har använt oss av en kvalitativ metod – med inspiration från fenomenografi. När vi samlat in vårt eget material har vi använt oss av intervjuer. Materialet består dessutom av tidigare forskning och litteratur om dokumentation, barnsyn och samverkan. Resultat Resultatet i vår undersökning visar att alla förskollärare som ingått i studien ställer sig positiva till individuella utvecklingsplaner som dokumentationsform. Det som skiljer sig åt är hur syftet med dessa uppfattas. Alla förskollärarna menar att den individuella utvecklingsplanen skrivs för barnets skull. Uppfattningen att planerna skall medverka till verksamhetens utveckling, var däremot ovanlig. Att reflektera över sin egen praktik, i arbetslaget visar sig i vår undersökning vara en viktig del för att kunna relatera till nyare teorier och läroplan.eng
dc.format.extent769321 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosweeng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesvt06 2611-10eng
dc.subjectindividuell utvecklingsplaneng
dc.subjectsamverkaneng
dc.subjectBarnsyneng
dc.subjectdokumentationeng
dc.subjectförskolaeng
dc.titleIndividuella utvecklingsplaner i förskolaneng
dc.typeTexteng
dc.type.svepothereng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record