Individuella utvecklingsplaner i förskolan
Abstract
Abstract
Arbetets titel Individuella utvecklingsplaner i förskolan
Arbetets art Examensarbete 10 p.
Sidantal 36
Författare Evelina Björstedt och Christina Lees
Handledare Karin Gustafsson
Examinator Ann-Charlotte Mårdsjö
Tidpunkt Vårterminen 2006
Nyckelord Barnsyn, dokumentation, förskola, individuell utvecklingsplan, samverkan.
Bakgrund Som blivande lärare för tidigare åldrar har vi intresserat oss för hur förskollärare ser på sitt arbete med individuella utvecklingsplaner som dokumentationsform. Detta är ett aktuellt ämne då Göteborgs kommun beslutat att även förskolan skall omfattas av detta arbetssätt. I arbetet kommer sex förskollärares uppfattningar kring fenomenet individuella utvecklingsplaner att belysas. De är alla verksamma på förskolor inom Göteborgs kommun.
Syfte Syftet med vårt examensarbete har varit att studera hur förskollärare i Göteborgs kommun ser på fenomenet individuella utvecklingsplaner. I arbetet har vi också undersökt på vilket sätt detta förhåller sig till nya teorier om barns utveckling och lärande.
Metod och material Vi har använt oss av en kvalitativ metod – med inspiration från fenomenografi. När vi samlat in vårt eget material har vi använt oss av intervjuer. Materialet består dessutom av tidigare forskning och litteratur om dokumentation, barnsyn och samverkan.
Resultat Resultatet i vår undersökning visar att alla förskollärare som ingått i studien ställer sig positiva till individuella utvecklingsplaner som dokumentationsform. Det som skiljer sig åt är hur syftet med dessa uppfattas. Alla förskollärarna menar att den individuella utvecklingsplanen skrivs för barnets skull. Uppfattningen att planerna skall medverka till verksamhetens utveckling, var däremot ovanlig. Att reflektera över sin egen praktik, i arbetslaget visar sig i vår undersökning vara en viktig del för att kunna relatera till nyare teorier och läroplan.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2006Author
Björstedt, Evelina
Lees, Christina
Keywords
individuell utvecklingsplan
samverkan
Barnsyn
dokumentation
förskola
Publication type
other
Series/Report no.
vt06 2611-10
Language
swe