Knäckt läskoden, vad händer sen? -En kvalitativ studie om den fortsatta läsundervisningen
Am I done reading? -A qualitative study about how teachers keep working with the children´s reading skills
Abstract
Studiens syfte är att undersöka och förstå hur lärare lägger upp läsutvecklande undervisning efter att elever har knäckt läskoden. Via undervisningsobservationer och lärarintervjuer med fem medverkande lärare visar den kvalitativa studien att läsning är en social process, där det krävs en dialog för att utvecklas. Genom att undersöka vilka didaktiska strategier som urskiljs i den bedrivna läsundervisningen med fokus på läsutvecklande frågor, visar studien att den systematiska läsundervisningen får mindre utrymme i årskurs tre, jämfört med de tidigare årskurserna. Resultatet visar även att lärarna använde läsutvecklande frågor för att skapa dialog med eleverna, vilket bidrar till ett kollektivt lärande. Dock finns en brist i lärarnas frågemönster när det gäller att skapa samtal före och under läsningen, vilket enligt forskningen hade hjälpt eleverna med textförståelsen. Ett ytterligare resultat visar att lärarna arbetar aktivt med att hitta rätt bok, på rätt nivå som även är meningsfull för den enskilda eleven. Det går däremot inte att dra några generella slutsatser eftersom det här är en liten studie baserad på fem lärares undervisningsstrategier. Likväl kan den ha betydelse för lärarstudenter och verksamma lärare, som ett verktyg för att kunna reflektera över läsundervisningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2018-01-11Author
Johanna, Engelbrektsson
Keywords
Läsundervisning, läsutvecklande frågor, elevens högläsning
Series/Report no.
VT17-2930-016-L3XA1A
Language
swe