Show simple item record

dc.contributor.authorBegovic Jönsson, Nina
dc.date.accessioned2017-09-05T13:02:42Z
dc.date.available2017-09-05T13:02:42Z
dc.date.issued2017-09-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/53592
dc.description.abstractDenna studie har en kommunikationsetnografisk ansats med samtalsanalytiska inslag, med syftet att beskriva den interaktionspraxis som förekommer vid klassrumsinteraktion i undervisningen av vuxna andraspråksinlärare med ingen eller kort utbildningsbakgrund. Utifrån ett ekologiskt perspektiv på språk och lärande undersöker denna studie de lektionsaktiviteter som förekommer i undervisningen och den språkanvändning som dessa ger möjligheter till. I studien genomfördes klassrumsobservationer och ljudinspelningar av samtal. Observationerna analyserades med hjälp av ett COLT-schema vars syfte är att få syn på hur pass kommunikativt orienterad en andraspråksundervisning är. Studien visar att den undervisning som erbjuds vuxna andraspråksinlärare med ingen eller kort utbildningsbakgrund i det undersökta klassrummet, i hög utsträckning är lärarstyrd, präglas av formbaserad språkanvändning och utgår från ett begränsat temainnehåll som inte inkluderar deltagarnas erfarenheter. Dessutom visar studien att skriften används som ett krav för att kunna delta i muntliga lektionsaktivteter där läraren förväntar sig att eleverna ska använda de ledtrådar som skriften ger i sin språkanvändning. Studien visar också att lärare som undervisar denna målgrupp upplever frustration i och med att skriften inte kan användas som ett redskap för inlärning.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesUppsatssv
dc.subjectkort utbildningsbakgrundsv
dc.subjectgrundläggande litteracitetsv
dc.subjectmuntlig undervisningsv
dc.subjectformbaserad språkundervisningsv
dc.subjectCOLT-schemasv
dc.subjectekologiskt perspektivsv
dc.title”Ursäkta vad betyder fråga?” Formbaserad sfi-undervisning för vuxna med kort eller ingen utbildningsbakgrundsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record