Magisteruppsatser (Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi)
Browse by
Recent Submissions
-
Nyanlända ungdomars skrivutveckling i svenska som andraspråk – en undersökning i relation till bedömningsstödet Bygga svenska
(2024-08-01)I uppsatsen undersöks vad som kännetecknar texter skrivna av nyanlända ungdomar inom språkintroduktion i relation till bedömningsstödet Bygga svenska (BS). Utgångspunkten för analysen är elevernas skrivande i två genrer: ... -
Gymnasieelevers motiv till att läsa svenska som andraspråk. En kvalitativ studie om elevers resonemang kring valet att läsa sva på gymnasiet och deras erfarenheter av flerspråkighet i klassrummet
(2024-01-31)Denna kvalitativa studie undersöker vilka motiv som ligger bakom gymnasieelevers val att läsa ämnet svenska som andraspråk, sva, och vilka erfarenheter de har med flerspråkighet i klassrummet. Studien har en fenomenologisk ... -
”Det är alldeles för svårt” – vuxna andraspråkselever och yrkeslärare läser samt reflekterar över innehållet i en lärobok i kursen Omvårdnad 1
(2023-09-11)I denna uppsats presenteras en studie av utmaningar som vuxna andraspråkselever som läser en yrkesutbildning inom den kommunala vuxenutbildningen möter när de läser texter i en lärobok i ämnet Omvårdnad 1. Lärobokstexterna ... -
IDENTIFYING HATE SPEECH IN SOCIAL MEDIA THROUGH CONTENT AND SOCIAL CONNECTIONS ANALYSIS
(2023-06-19)Hate speech is a problem which puts its targets at risk of serious harm. It spreads fast and has a real influence on the society because of the ubiquity of the internet and social media, and so various research efforts ... -
En studie av barns narrativa produktion : Berättelsestrukturer och lexikal variation i en flerspråkighetskontext
(2023-02-10)I denna studie undersöks hur några barn med finsk bakgrund skapar berättelser, och då särskilt med avseende på övergripande berättelsestrukturer och lexikal variation. Ett ytterligare syfte med undersökningen är att bidra ... -
Ordförrådsutveckling hos elever i skolår 2 och 3: En utvärdering av träning med retrieval practice vid inlärning av nivå-2-ord
(2023-02-10)I denna magisteruppsats redovisas en studie, där 22 elever i skolår 2 och 3 (genomsnittlig ålder = 8 år och 8 månader) fick individuell träning med elevvänliga ordförklaringar. Orden utgjordes av nivå-2-ord, det vill säga ... -
Språklig stöttning för elever med svenska som andraspråk i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet: En studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med språk- och kunskapsutveckling
(2022-10-25)Den här studien undersöker om språklig stöttning förekommer för elever med svenska som andraspråk i ämnet idrott och hälsa, och hur den kan beskrivas av lärarna. I studien intresserar jag mig även för hur språkliga ... -
Investering och språkinlärning i ett it-baserat flexibelt sfi-klassrum
(2022-10-25)Syftet med denna studie är att undersöka hur globaliseringen och Internet har påverkat investering och agens i språkinlärningen hos några sfi-elever i en speciell lärandeform på Komvux. Eleverna studerar sfi i en flexibel, ... -
Laag och rätt styrer Herre och Knecht. En undersökning inom kognitiv semantik av flerordslemman i ordspråkslexikonet Penu proverbiale (1665)
(2022-09-15)Ordspråkslexikonet Penu proverbiale (1665) skrevs av ämbetsmannen och språkforskaren Christopher Larsson Grubb. Verket innehåller sammanlagt 3915 artiklar. Alla artiklar börjar med ett flerordslemma i form av ett ... -
Ord i läromedel och ordförråd hos vuxna andraspråksinlärare
(2022-05-04)I denna uppsats har ord i läromedel och ordförråd hos elever i svenska som andraspråk på den grundläggande vuxenutbildningen studerats med empirisk skriftspråksforskning som metod. I ett första led har två läromedel Språket ... -
"Jag vill att ALLA studenter ska klara utbildningen!" En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om flerspråkiga studenters skrivande
(2022-05-04)Det övergripande syftet och frågeställningarna som ligger till grund för detta arbete handlar om lärares egen uppfattning och roll i studenternas skrivutveckling i en alltmer flerspråkig högskola. Undersökningen fokuserar ... -
Bedömning inom grundläggande vuxenutbildning utifrån ett inlärningsgrammatiskt perspektiv
(2021-10-13)Av all forskning som idag bedrivs inom utbildning och lärande är det en förhållandevis liten del som skrivs om vuxenutbildningen och en ännu mindre del som handlar om vuxnas lärande på sitt andraspråk. Denna slutsats görs ... -
Ordförrådets betydelse för läsförståelsen hos första- och andraspråkstalande elever av svenska i årskurs 6
(2021-10-01)Syftet med denna uppsats är att utröna ordförrådets betydelse för läsförståelsen hos första- och andraspråkstalande elever av svenska i årskurs 6. Mer specifikt undersöks om det finns något samband mellan bredd och djup i ... -
”Ajatelkaa se ensimmäinen aamu kun tietää että hela veckan är framför oss ja mennä syömään frukostia”. Kodväxlingens grammatik i en svenskfinsk familj
(2021-09-13)Föreliggande studie försöker identifiera kodväxlingens grammatiska mönster genom en kvalitativ grammatikanalys av vardaglig språkanvändning hos en svenskfinsk familj i norra Sverige. Fokus ligger alltså på att kartlägga ... -
”Varför ska jag lära mig arabiska? Jag bor ju i Sverige.” -En studie av språkval i två arabiska familjer.
(2021-08-16)I föreliggande studie undersöktes hur ungdomar och föräldrar i två arabiska familjer i Sverige ser på sin relation till språken i sin vardag över tid samt vilka faktorer som påverkat deras språkval. I fokus ligger ... -
Nominaliseringar i inlärarsvenska. en korpusanalys av affixanvändning i inlärares skriftliga produktion, kursböcker i svenska som andraspråk och modersmålstalares skrivna svenska
(2021-08-16)Den här studien undersöker utveckling av nominaliseringar bland vuxna andraspråksinlärare av svenska. Bruket av avledningssuffixen ”-het”, ”-skap” och ”-(n)ing” samt deras förekomst i olika distinkta nominaliseringar ... -
”Sa jag nånting grammatiskt fel eller ser de att jag inte är straight?” Vuxna hbtq-personers erfarenheter av att lära sig svenska som andraspråk
(2021-06-18)Denna studie undersöker fyra vuxna hbtq-personers erfarenheter av att lära sig svenska som andraspråk, inom och utanför det formella utbildningssystemet i Sverige. Studien genomfördes med hjälp av intervjuer och analyserades ... -
En bro över skrivglappet? En interventionsstudie om integrerad grammatikundervisnings effekter på gymnasieelevers argumenterande texter och metaspråkliga förmåga
(2021-06-10)Debatten om ungas sjunkande skrivförmåga lyftes åter när Sveriges Utbildningsradio släppte dokumentären Skrivglappet (2020). Flera anledningar till den bristande skrivförmågan diskuteras i dokumentären men grammatikundervisningen, ... -
Att skapa betydelse med vardagens texter. Betydelseskapande resurser hos kvinnor med kort studiebakgrund och inom sfi-utbildningen.
(2021-05-24)Detta examensarbete handlar om kortutbildade vuxna utan grundläggande litteracitet och hur de interagerar med och skapar mening av vardagens texter. I arbetet benämns de verktyg med vilka individerna skapar förståelse för ... -
Den 16 war iag och hälsa på dråningen. En diakron studie av pseudosamordning med förstaverbet vara i svenskan
(2020-09-03)I denna uppsats har användningen av pseudosamordning med förstaverbet vara kartlagts i ett material bestående av svenskt skriftspråk från tiden 1225 till 1950. Ett antal egenskaper har annoterats i förekomsterna och ...