Browsing Examensarbete grundnivå by Title
Now showing items 125-144 of 296
-
I leken ute uppstår ett lärande med hela kroppen – En intervjustudie om utomhuspedagogik med fokus på matematik
(2015)Sammanfattning Syftet med examensarbetet är att undersöka och få en djupare förståelse för hur verksamma pedagoger lägger upp sin planering gällande utomhusvistelsen. Vidare vill vi veta hur pedagoger använder matematiken ... -
“Ibland hamnar man där” - Överlämningen i förskolan ur ett genusperspektiv
(2018)Abstract Förskolan är en plats där jämställdhet mellan könen är ett grundläggande värde och där verksamheten ska motverka traditionella könsroller. Forskning visar dock att pedagoger bemöter tjejer och killar olika samt ... -
IKT på fritidshem - En kvalitativ studie om hur lärare i fritidshem arbetar med IKT-aktiviteter
(2015)Abstract Denna empiriska studie avser hur IKT (Informations- och kommunikationsteknologi) används inom det fritidspedagogiska fältet utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Utgångspunkten är att vi intervjuare/observatörer ... -
Individen i gruppen. En litteraturstudie om körsångares motivation till körsång
(2016)Denna litteraturstudie tar upp forskning som undersöker körsångares motivation till körsång i och utanför skolans verksamhet utifrån sociala, individuella, multikulturella och genusrelaterade perspektiv. Syftet med studien ... -
Individualiserad matematikundervisning för elever i behov av extra anpassning Kursansvarig institution: LAU390: Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
(2015)Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur två lärare verksamma i årskurserna 3 och 6 säger sig arbeta och hur de i praktiken går till väga när de arbetar i matematikundervisningen med elever i behov av extra ... -
The Influence of Literary Texts on Intercultural Competence in the EFL Classroom. A Literature Review
(2023-11-14)Due to the growing status of English as a global language of communication, cultural studies have become an increasingly important aspect of English as a foreign language (EFL) education. Many scholars argue that there is ... -
Inlärares språkliga repertoarer som resurs i grundläggande litteracitetsundervisning på ett andraspråk
(2016)Grundläggande litteracitet är en viktig förutsättning för att hantera vardagssituationer i det svenska samhället och många ungdomar och vuxna som kommit till Sverige de senaste åren går i grundläggande litteracitetsundervisning ... -
Interaktion i matematiklektioners faser och arbetssätt: en observationsstudie av sex lektioner i årskurs 1-3
(2015)Swedish schools have been criticized for the traditional mathematics teaching that commonly occurs in classrooms, which is described as tied to textbooks and with pupils working silently on their own. This description can ... -
En intervjustudie om några förskollärares synsätt och förhållningssätt kring flerspråkighet.
(2019)Studien syftar till att undersöka huruvida flera förskollärare definierar sitt synsätt och förhållningssätt gentemot flerspråkighet. Syftet är även att undersöka när dessa förskollärare anser att arbete med flerspråkighet ... -
En intervjuundersökning om barns inkludering i lek för arbete i förskola. En kvalitativ undersökning
(2019)Syftet med denna studie är att bidra med mer forskning om hur personal inom förskola kan arbeta med att inkludera barn i lek. Studien har därför riktat sig till att undersöka förskollärares uppfattningar av inkludering och ... -
Islam och idrottsundervisning - En litteraturstudie om svårigheter och möjligheter i skolan
(2018-09-21)Syftet med litteraturstudien är att sammanställa erfarenheter kring Islam i idrottsundervisningen. Vårt fokus ligger i att granska litteraturen och därefter identifiera samt sätta eventuella svårigheter i kontext till de ... -
It's all about the test: en studie om bedömning av läsförståelse i teori och praktik på en grundskola i Shanghai
(2015)Denna kvalitativa studie har gjorts med utgångspunkt i svenska elevers försämrade resultat gällande läsförståelse i internationella mätningar. Studien har till syfte att beskriva hur lärare i ett högpresterande skolsystem ... -
”Ja, men hur känns det? Och spela – är det kul?”. Scenskräck hos den improviserande musikstudenten – relevanta faktorer
(2016)Abstract Introduktion Scenskräck är begränsande för den improviserande musikeleven. Studiens syfte är att presentera hur sång- och instrumentalpedagoger hanterar den improviserande musikstudentens rädsla under ... -
"Jag är bara med om det är roligt" En systematisk litteraturstudie av elevers attityd till ämnet idrott och hälsa
(2017)Ämnet idrott och hälsa är ett ämne som majoriteten av eleverna tycker om, det finns dock en del elever som inte alls tycker om ämnet och hur det utformas. Vi vill med denna litteraturstudie ta reda på vilka faktorer ... -
"Jag är livrädd att jag inte lärt mig": Förskollärarstudenters self-efficacy och känsla av att vara redo
(2017)Syftet med studien har varit att synliggöra hur studenter uttrycker sina upplevelser och erfarenheter kring sin studiegång vid slutet av deras utbildning i relation till Albert Banduras teori om self-efficacy. Syftet ... -
"Jag blir människa mer än lärobok"
(2016)Denna studie har haft som övergripande syfte att undersöka sex gymnasie- och högstadielärares tankar och resonemang kring hur de upplever användandet av berättelser ur livet i sin undervisning. De frågor som studien har ... -
“Jag brukar säga att det måste hagla älgar…” - En kvalitativ studie om utevistelse på fritidshemmet i stadsmiljö
(2018)Abstract Forskare är eniga om att utevistelse för barn och unga är betydelsefullt. En bra barndom kopplas ihop med utelek. Enligt de svenska bestämmelserna för fritidshem ska alla elever ges möjlighet att vistas i olika ... -
“Jag kör ingen infärgning alls.” – En intervjustudie om infärgningsdilemmat i ämnet Historia
(2015)I denna interdisciplinära uppsats har syftet varit att undersöka hur historielärare vid skolor med yrkesinriktade program ser på sin undervisning. Bakgrunden till detta var den rapport Skolinspektionen släppte år 014 ... -
"Jag tror att det har öppnat upp ögonen lite grann..." - Pedagogers utsagor om Grön Flagg
(2016)Abstract Syftet med detta examensarbete är att undersöka pedagogers uttalanden om sitt arbete med Grön Flagg, erfarenheter och åsikter i förhållande till undervisningssätt, barnens lärande och läroplanens mål. Våra ...