Browsing Examensarbete grundnivå by Title
Now showing items 47-66 of 296
-
Datorspel eller textbaserat läromedel – vilket fungerar bäst som lärande verktyg?
(2015)Sammanfattning Detta examensarbete tar avstamp i den digitala verklighet barn och unga lever i idag, skolans uppdrag, samt de debatter som rasar i Sverige kring skolans digitala utveckling och dess verktygs positiva eller ... -
Demokrati i svenskundervisning En forskningsöversikt över demokratiuppdraget i gymnasieskolans svenskämne
(2016)Ämnesläraren i den svenska gymnasieskolan ses främst som en kunskapsförmedlare för sitt ämne. Förutom kunskapsuppdraget ska utbildningen likväl förbereda eleverna för ett deltagande i ett demokratiskt samhälle. Syftet med ... -
Demokrati, värdegrund och barnsyn - en intervjustudie om pedagogers syn på barn och det demokratiska värdegrundsarbetet i förskolan
(2015)Bakgrund Utifrån litteratur och tidigare forskning har vi under vår utbildning kunnat se att förskolor brister i sitt demokrati- och värdegrundsarbete. Vi har även kunnat se att vuxnas bemötande av barn samt deras barnsyn ... -
Den, men inte den - en forskningsöversikt över litteratururvalsprocesser i den svenska gymnasieskolan
(2016)This paper aims to survey the research done on which factors affect the literature selection process in the Swedish upper secondary school today. It also aims to understand if there is a specific literature canon in the ... -
Diabetes hos barn i förskolan Sju vårdnadshavares erfarenheter av förskolans särskilda stöd och samverkan med hemmet
(2016)Abstract Studien behandlar vårdnadshavares erfarenheter av hur deras barn med diabetes typ 1 ges särskilt stöd i förskolan. Ett mål i förskolans läroplan (Skolverket, 2010) är att förskolan tillsammans med vårdnadshavare ... -
Die Wahl eines DaF-Lehrbuchs in Schweden. Eine Literaturstudie zu möglichen Auswahlkriterien
(2021-08-30)Das Lehrbuch macht einen großen Teil des Deutsch als Fremdsprachenunterrichts aus und trägt beträchtlich zum Input von Deutsch bei, den die Lernenden im Unterricht bekommen. In dieser Literaturübersicht wird untersucht, ... -
Dokumentation i förskolan. Förskollärares uppfattningar av dokumentation
(2015)Abstract Dokumentation är en stor del av förskolans uppdrag. Dokumentation innebär att följa och analysera barns utveckling och lärande för att synliggöra barns möjligheter till lärande och utveckling i det pedagogiska ... -
Dom hänger i gardinerna! Vad göra?! – En Intervjustudie om några pedagogers uppfattningar av undervisningsmiljö för elever i beteendeproblematik
(2015)Sammanfattning Syfte: Syftet med denna studie är att, genom lyckade exempel, ta reda på hur pedagoger i skolan kan arbeta med utåtagerande elever i beteendeproblematik för att uppnå en så framgångsrik undervisningsmiljö ... -
”Dom kör prylar, vi kör facet” En studie om högstadie- och gymnasieelevers upplevelse kring genusnormer och jämställdhet.
(2015)The purpose of this paper is to investigate how students perceive gender patterns, gender and equality in their school environment. The following two questions we intend to answer is: How do secondary- and high school students ... -
The Effects of Different Assessment Methods on EFL-Students’ Speaking Performance. A Literature Review
(2022-11-30)Nowadays, it can be argued that it is becoming increasingly more important to be proficient in speaking the English language due to globalization. Examining teaching and assessment of oral proficiency is therefore important ... -
The Effects of Videos and Digital Storytelling on Learner Motivation in the EFL Classroom: A Literature Review
(2022-04-25)This literature review presents and discusses two CALL-methods, namely the use of videos and digital storytelling in the EFL-classroom, and their effects on students’ motivation to learn English as a foreign language. Due ... -
Effects of Videos on EFL/ESL Learners' Writing Proficiency and Vocabulary Acquisition: A Literature Review
(2021)This literature review presents and discusses the effects of videos on vocabulary acquisition and writing skills in the EFL/ESL classroom, as shown in research published in the last decade. Due to the growing interest in ... -
Efficiency of Written and Oral Feedback Types Used for Persian EFL Students’ Language Production. A Literature Review
(2018)Abstract This paper aims to present research on oral and written feedback concerning the language accuracy, acquisition, and retention of Persian EFL speakers as a target group in the EFL teaching from 2010 to 2017. Regarding ... -
El material auténtico y su efecto en la motivación en el aula de ELE
(2019)I skolmiljön och inlärningsprocessen av ett främmande språk finns det många diskussioner och studier om hur man kan motivera eleverna i deras lärande. Syftet med det här arbetet är att analysera de olika motivationsteorier ... -
El papel de la ansiedad en la comunicación oral en el aula de ELE
(2018)Palabras claves: Comunicación oral, ansiedad, Escala de ansiedad en el aula de lenguas extranjeras (FLCAS), ELE Resumen En las aulas de las lenguas extranjeras, hay estudiantes que temen la atención tanto de los ... -
El papel de la fraseología en el aprendizaje del español
(2019)Recently, linguists have begun to pay attention to phraseology as a fundamental element in the process of learning any language. The purpose of this work is to clarify, through a bibliographic review, the role of phraseological ... -
El papel de la lengua materna en la enseñanza de lenguas
(2019)Abstract The use of the student ́s mother tongue in teaching a new language seems to be a rather controversial issue if we review the history. Over the years there have been different theories of how foreign language ... -
Elevers samskapande
(2015)Syftet med uppsatsen är att studera den verbala kommunikation som förekommer mellan elever när de samskapar en narrativ text. I samband med detta undersöks även elevernas reflektioner av det genomförda arbetet i par. För ... -
Elevers textskapande i en digitaliserad klassrumsmiljö
(2015)Studien berör elevers textskapande och användningen av Informations- och kommunikations- teknik (IKT) i skolan och hur elevers interaktion kan beskrivas i ett sådant sammanhang. Studiens syfte är att lyfta fram forskningsresultat ... -
Elevers upplevelse av betyg i årskurs 6: En studie kopplad till sammansatt betyg inom de naturorienterande ämnena
(2015)Syftet med denna studie är att få en inblick i hur elever känner och tänker kring betyg. Bak- grunden till valet av ämne grundar sig i den heta politiska debatt som pågår rörande betyg i dagens skola. Det skrivs mycket om ...