Browsing Examensarbete grundnivå by Title
Now showing items 26-45 of 296
-
Bakom den stängda dörren. En litteraturstudie om undervisningspraktiker i individuell instrumentalundervisning
(2017)Denna uppsats är en litteraturstudie som syftar till att undersöka vad forskning säger om individuell instrumentalundervisning. Studien behandlar kontexter i Sverige, Norge, Belgien, Nederländerna, Storbritannien, Australien, ... -
"Barn i vår egen ålder vet inte sitt eget bästa" En kvalitativ studie om hur barn resonerar kring regler i fritidshemmet
(2015)Vår studie fokuserar på hur barn i fritidshemmet resonerar kring regler i verksamheten. Forskningsfrågorna som vi utgått från handlar om hur barns inflytande över regler möjliggörs samt vilka regler barnen uttrycker sig ... -
Barngruppsstorlek och personaltäthet. En studie om förskolans organisatoriska ramar
(2019)Förskolans uppdrag är i många avseenden komplext. Barngrupperna är stora och därav är även antalet individer vars behov ska tillgodoses stort. Förskolepersonalen har ett omfattande pedagogiskt ansvar. I de fall verksamhetens ... -
Barns delaktighet i samling. En jämförande studie i Sverige och Spanien
(2016)Abstract Syftet med studien är att jämföra barns delaktighet i samling utifrån förskollärarnas barnsyn i olika länder, samt vilka möjligheter och hinder som uppstår. Undersökningen utförs i Sverige och Spanien som båda ... -
Barns könsmönster i den fysiska aktiviteten på fritidshemmet
(2015)Abstract Syftet med studien är att undersöka vilka könsmönster som framkommer vid barns fysiska aktiviteter. Vi vill även undersöka vilka tankar och upplevelser pedagogerna på fritidshemmet har kring barns könsmönster och ... -
Barns matematiska strategier. Problemlösning med bild som uttrycksmedel.
(2015)Abstract Studiens övergripande syfte är att undersöka hur barns matematiska strategier kan se ut i förskolan. Det material som används är influerat av en tidigare studie som genomfördes för tjugo år sedan av Ahlberg (1994). ... -
Barns medverkan i dokumentation Ett mindre empiriskt arbete om barns medverkan i dokumentation
(2015)Abstract Problem och syfte Syftet med den här studien är att ta reda på hur barnens medverkan i den pedagogiska dokumentationen ser ut utifrån de fyra intervjuade förskollärarnas perspektiv och även undersöka hur medvetna ... -
Because you know I’m all about that base! En litteraturstudie om talsystem och talbaser
(2017)Svenska: Denna litteraturstudies syfte är att undersöka talsystem, positionssystem och olika talbaser ur ett matematiskt, matematikhistoriskt och didaktiskt perspektiv. Målet är att få fördjupade kunskaper kring relevansen ... -
Bedömning för alla: En forskningsstudie om bedömning av elever med fysisk funktionsnedsättning i ämnet idrott och hälsa
(2015)Syftet med denna forskningsstudie är att få en kunskap om hur elever med fysisk funktionsnedsättning bedöms i ämnet idrott och hälsa utifrån nuvarande läroplan, samt om detta görs på ett likställt sätt. För att komma så ... -
Bedömning för Lärande i praktiken. En forskningsöversikt om själv- och kamratbedömning.
(2018)Bedömning för Lärande är ett arbetssätt som kan motivera elevers delaktighet i sin egen lärandeprocess. Inom Bedömning för Lärande anses de studentledda bedömningsmetoderna själv- och kamratbedömning belysa det egna lärandet ... -
Behövs hemvrån? En empirisk studie om den fysiska miljöns betydelse i Reggio Emilia och traditionella förskolor.
(2015)Sammanfattning Syftet med denna studie är undersöka och uppmärksamma hemvråns roll i olika förskolor samt vad den har för betydelse för lärandet hos barn i förskolan. I studien undersöks olika pedagogers åsikter kring den ... -
Behövs vila i förskolan?
(2019)Abstract Får de barn som är vakna under sin vistelse på förskolan möjlighet till vila och återhämtning? Syftet med studien är att undersöka vila utifrån förskollärares erfarenheter. Frågeställningarna som ligger till grund ... -
Det beror på hur man ser på saken. En kvalitativ studie om glasögon och ryggsäckar
(2017)Vi upplever att det hos elever som börjar på det estetiska programmet finns stora kunskapsmässiga nivåskillnader. Vi ville lära oss mer om hur gymnasielärare på estetiska program upplever detta genom att göra en kvalitativ ... -
Bildens kommunikativa möjligheter. Ett utvecklingsarbete kring barns bildskapande i förskolan.
(2015)Detta utvecklingsarbetets huvudsyfte var att finna strategier som kan hjälpa förskollärare stödja barns kommunikation genom deras bilder. För att forma dessa strategier ställde vi frågor angående strukturen på vårt arbete ... -
Bilderbokens förmedlande av genus i förskolan. En litteraturstudie om könsstereotypa normer och normbrytande i bilderböcker.
(2019)Bilderböcker är ett återkommande material som används flitigt i svenska förskolor. Barn lär sig om sin omvärld, vilka normer som råder i samhället och formar sin identitet med stöd av bland annat barnlitteratur som de möter ... -
Bilderbokens viktiga funktion i en förskola för alla. En litteraturstudie om kulturmöten med fokus på etnicitet i samtida bilderböcker för barn.
(2015)Abstract Med bakgrund i att främlingsfientligheten bara växer på ett väldigt oroväckande sätt i Sverige så har vi skrivit en uppsats där kulturmöten i samtida bilderböcker analyseras med avseende på etnicitet. Uppsatsen ... -
Blivande svensklärares litterära verktygslåda: En studie i litteratururval på ämneslärarprogrammet i svenska.
(2015)Denna uppsats problematiserar och behandlar det spänningsfyllda förhållandet mellan bildning och utbildning. Med utgångspunkt i litteraturlistor hos fyra lärosäten i Sverige som bedriver lärarutbildning, undersöks ... -
Coola tjejer & sockersöta pojkar - En studie kring hur förskollärare talar om traditionella könsroller och könsmönster.
(2015)Abstract Ett av uppdragen i förskolans läroplan är att motverka traditionella könsroller och könsmönster samt att alla barn, oavsett kön, ska ha lika möjligheter och förutsättningar utan begränsningar utifrån stereotypa ... -
Cross-Linguistic Influence in the Acquisition of English as a Third Language. The State of the Art
(2019)This is a review of the literature from the past ten years about cross-linguistic influence (CLI), focusing on grammar, in the acquisition of English as a third language of secondary school learners. Currently, EFL classrooms ...