Genuskonstruktion i tio texter hämtade ur två läromedel avsedda för gymnasieskolans kurs, Engelska A
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med studien är att undersöka en del av vad den svenska skolan legitimerar i tankar om manlighet och
kvinnlighet. I studien görs en kvalitativ textanalys av tio texter från två läroböcker avsedda för Engelska A på
gymnasiet ur ett genusperspektiv. Läroböckerna är Solid Ground 1 och Short Cuts 1. Den övergripande
frågeställningen är: hur konstrueras genus i dessa texter? Redovisning av resultaten föregås av en genomgång av
de delar av samtida feministisk teori som används i studien. Teorier hämtas i huvudsak från svenska feminister,
exempelvis Nina Björk, Fanny Ambjörnsson och Yvonne Hirdman. I resultat och diskussion tolkas texterna ge
uttryck för stereotypa tankar om manlighet och kvinnlighet.
Resultaten diskuteras i förhållande till den svenska gymnasieskolans värdegrundsrelaterade uppdrag och
pedagogisk teori. Uppdraget består i att förmedla och värna demokratiideal och tankar om människors lika värde.
Studien visar på genusperspektivets relevans för dagens skola. Studien visar i förhållande till läraruppdragets
utformning i aktuella styrdokument att lärobokstexters latenta innehåll bör granskas av läraren och diskuteras
och problematiseras i klassrummet.
Förord
Det arbete som lett fram till föreliggande text har varit intensivt och givande. Författarnas
delade syn på kön och genus har varit en förutsättning för arbetet. I inledningsskedet av
arbetet har författarna arbetat med varsin lärobok för att sedan erbjuda kritik och respons på
varandras texter. De råmanus som behandlade vart kapitel för sig har förts samman i kapitel
som strukturerats utifrån de teorier som används i studien. I denna omstrukturering av texten
har författarna i huvudsak arbetat tillsammans.
Delar av arbetet (viss litteratursökning och omarbetningar av texten) har skett enskilt. Alla
beslut rörande ändringar har dock tagits gemensamt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Elmrud, Sofie
Åström, Anton
Keywords
läroböcker
genus
heteronorm
manlighet
kvinnlig
Language
sv