Show simple item record

dc.contributor.authorÅvall, Malena
dc.date.accessioned2014-12-12T09:56:09Z
dc.date.available2014-12-12T09:56:09Z
dc.date.issued2014-12-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37727
dc.description.abstractSyftet med denna studie är att undersöka om det är möjligt att redan vid tidig ålder predicera senare läsning. I studien undersöks om barns fonologiska förmågor, RAN och vokabulär vid 4 års ålder kan predicera senare ordavkodning/stavning respektive läsförståelse vid slutet av årskurs 1. Hypotesen är att fonologi utgör en viktig del av avkodning (Lundberg, 2009; Castle & Coltheart, 2004; Goswami, 1993) medan vokabulär är en betydelsefull del för läsförståelse och språkförståelse (National Reading Panel, 2000; Clarke et al., 2010) Teori för studien utgörs främst av lästeorin The Simple View of Reading (Gough & Tunmer, 1986). En teori som betraktar läsning med utgångspunkt i två aspekter, avkodning och förståelse. Ytterligare en bärande teori för studien är en utvecklingsmodell för ordavkodning (HØien och Lundberg,1999). Metod I undersökningen används kvantitativ data. Data har kodats och bearbetats i det statistiska dataprogrammet SPSS. Sambandet mellan de olika variablerna har undersökts genom två separata multipla linjära regressionsanalyser (Byström, 2011). Ordavkodning respektive läsförståelse i årskurs ett utgör beroendevariabler i analyserna. Fonologi, Rapid Automatized Naming (RAN) och vokabulär när barnen är fyra år är oberoende variabler. Resultaten visar att fonologisk förmåga och RAN vid 4 års ålder har en stark relation till ordavkodning/stavning i årskurs ett. Vokabulär och RAN vid 4 års ålder har starka samband med läsförståelse i årskurs ett. Denna studie visar alltså att RAN har betydelse för både ordavkodning/stavning och läsförståelse. Studien visar också att flickor presterar bättre i både ordavkodning/stavning och läsförståelse än pojkar.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesH14 PDA161:2sv
dc.subjectOrdavkodningsv
dc.subjectLäsförståelsesv
dc.subjectVokabulärsv
dc.subjectRANsv
dc.subjectFonologisk förmågasv
dc.titlePredicerande faktorer för den tidiga läsningen Fonologisk förmåga – RAN - Vokabulärsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record