Show simple item record

dc.contributor.authorElmberg, Johannes
dc.date.accessioned2014-08-06T13:54:17Z
dc.date.available2014-08-06T13:54:17Z
dc.date.issued2014-08-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36572
dc.description.abstractMusikerutbildningen vid högskolan för scen och musik har en kursplan som i princip består av eget övande, lektioner för respektive instrumentlärare, orkesterspel och spel med olika ensembler samt teoretiska kurser av olika slag som hänger samman med utbildningen. Kurser och övningar i grupp förekommer i väldigt liten utsträckning. I det här arbetet vill jag hävda att utbildningen till klassisk musiker hade kunnat förbättras avsevärt om kursplanen även tillfördes gruppövningar, t ex i spelteknik. Under våren 2012 genomförde jag tillsammans med ett antal andra blåsmusiker på utbildningen andningsövningar i grupp, enligt konceptet ”The breathing gym”. Andning och rätt andningsteknik är av avgörande betydelse för en blåsmusikers framförande och gruppövningarna resulterade i markant bättre spel och framförande för de studenter som deltog. Att genomföra övningarna i grupp istället för individuellt medförde också att vi fick bättre förståelse för varandras spel och därmed också ett bättre samspel. Vidare kan gruppövningar ge bättre övningsdisciplin. Slutsatsen av arbetet är att musikerutbildningen skulle kunna förbättras avsevärt om utbildningen även innehåller obligatoriska kurser med teknikövningar i grupp, men även andra former av övningar såsom mental tränings skulle kunna genomföras i grupp som obligatoriska moment och ge ett mervärde till utbildningen. Allt för att bättre förbereda studenterna för det kommande yrkeslivet som professionell musiker.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectandningstekniksv
dc.subjectblåsinstrumentsv
dc.subjectgruppövningarsv
dc.titleBetydelsen av gruppövningar i musikerutbildningensv
dc.title.alternativeexemplet andning och andningsteknik för blåsmusikersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokFineArt
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Academy of Music and Dramaeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Högskolan för scen och musikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record