Simundervisningens utmaningar
en kvalitativ intervjustudie om idrottslärares upplevelser av simundervisning för årskurs 4-6
Abstract
Bakgrund: I samband med den nya läroplanen Lgr 11 ingår kursmålet simning under rörelse
i det centrala innehållet. Simningen har där fått en ännu mer framskjutande roll då elever redan
i årskurs 1-3 skall få undervisning i lekar och rörelse i vatten och få träning i att balansera,
flyta och simma i mag- och ryggläge. Elever i årskurs 6 ska kunna simma 200m varav
50m i ryggläge för att nå det lägsta kunskapsmålet E i ämnet Idrott och Hälsa.
Syfte: Syftet med studien var att undersöka idrottslärares upplevelser av simundervisning i
årskurs 4-6 och vad idrottslärare upplever som viktiga faktorer för att kunna genomföra
undervisningen.
Metod: Fyra stycken intervjuer med lärare som har behörighet i Idrott och Hälsa har genomförts.
Resultat: Samtliga informanter tyckte att kunna simma var en livsviktig kunskap och att alla
elever ska få möjlighet att lära sig att simma i skolan. Eftersom simningen är ett kunskapsmål
som måste tränas på annan plats än på skolan upplevde samtliga informanter att det varje läsår
finns en viss oro hur själva simundervisningen skall kunna genomföras för årskurs 1-6 med
tanke på tid, ekonomi, tillgång till simhall och personal.
Slutsats: Faktorer som ligger utanför själva simundervisningen och idrottslärarens möjlighet
att påverka kan till stor del vara avgörande för hur simundervisningen genomförs på respektive
skola.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-06-26Author
Hamrin, Midde
Keywords
Simundervisning
simkunnighet
skola
idrott och hälsa
education
school
swimming
Series/Report no.
Idrott och häls
VT 14-14
Language
swe