Show simple item record

dc.contributor.authorPile, Jonna
dc.date.accessioned2014-06-26T08:13:40Z
dc.date.available2014-06-26T08:13:40Z
dc.date.issued2014-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36169
dc.description.abstractDenna studies syfte är att ta reda på i hur stor utsträckning slöjdlärare använder sig av det utbud av museilektioner som finns på Göteborgs museer och institutioner. Syftet är vidare att undersöka på vilka olika sätt slöjdlärare använder sig av museilektioner i sin undervisning. Slutligen vill studien ta reda på varför slöjdlärare använder studiebesök i sin undervisning och om de inte används, vilka skäl som anges för detta. Kvalitativa semistrukturerade samtalsintervjuer har genomförts med åtta verksamma slöjdlärare som undervisar i årskurs 7-9 och arbetar inom samma stadsdel i Göteborg. Vid resultatet framkom att hälften av lärarna frekvent använt studiebesök i sin undervisning men det är enbart en av dem som gör det regelbundet varje termin med ett uttalat syfte. Den enskilt största orsaken till begränsad användning av studiebesök på museum är organisatoriska problem från skolan såsom den tid implementeringen av Lgr 11 tagit samt begränsad mängd tid för planering och studiebesök utanför skolan. Det är även svårt för lärarna att finna behöriga vikarier i slöjden, låna elever från andra ämnens lektioner då studiebesöken sker samt att energin och orken ibland tryter. En annan orsak till litet användande av studiebesök är att museerna i Göteborg och dess utställningar inte anses passa ungdomar och vara inspirerande för eleverna i de årskurser som undervisas. De ekonomiska hindren existerar inte i denna studie eftersom både museilektioner samt resor till och från skolan och studiebesök är subventionerad för alla skolelever som tillhör Göteborgs stad. Resultatet i denna studie visar att det finns olika metoder för att uppnå en fullständig undervisning där alla delar i det centrala innehållet inkluderas. Ett studiebesök är inte nödvändigt för att uppnå målen utan det går exempelvis att använda en projektor och delar av all information som finns på internet för att eleverna skall få en förståelse för hur slöjd, konsthantverk och design ser ut och fungerar i hela världen. Däremot visar en del av den forskning jag funnit i min studie att studiebesök och undervisning utanför skolans område främjar lärandet, ökar elevernas intressen för ämnet samt bidrar till att eleverna minns bättre. Min förhoppning är att denna studie skall bidra till att fler slöjdlärare använder studiebesök som en naturlig del av undervisningen. Alla de intervjuade slöjdlärarna förhåller sig dock positiva till användandet av studiebesök samt museilektioner i undervisningen och deras förhoppning är att det skall ske mer frekvent när det finns mer tid.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesSlöjdprogrammetsv
dc.relation.ispartofseriesVT 14-13sv
dc.subjectKursplanen i slöjdsv
dc.subjectLgr 11sv
dc.subjectmuseipedagogiksv
dc.subjectskolorganisationsv
dc.subjectslöjdsv
dc.subjectstudiebesöksv
dc.titleSkolslöjd med studiebesöksv
dc.title.alternativeEn kvalitativ studie om slöjdlärares användning av museilektioner och studiebesök i undervisningensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record