Show simple item record

dc.contributor.authorLundqvist, Sara
dc.date.accessioned2014-05-15T06:37:25Z
dc.date.available2014-05-15T06:37:25Z
dc.date.issued2014-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35782
dc.description.abstractSyfte Studiens syfte är att beskriva erfarenheten av studieteknik hos elever på högskoleförberedande gymnasieprogram. Utifrån styrdokument diskuteras även om gymnasieskolan ges förutsättningar för att kunna ge alla elever en bra studieteknik, samt konsekvenser av detta. Teori Forskningsansatsen är inspirerad av fenomenografi eftersom syftet med arbetet är att upptäcka variationer i elevers uppfattningar kring studieteknik. Inom fenomenografin utgår man ifrån olika sätt att förstå samt erfara olika fenomen och perspektivet är av andra ordningen. Även specialpedagogiska perspektiv har inspirerat arbetet så som dilemma- samt det kritiska perspektivet. Metod Studien har en kvalitativ ansats och datainsamlingen skedde via halvstrukturerade intervjuer med elever på gymnasieskolans högskoleförberedande program. Nio elever intervjuades och efter det analyserades svaren i syfte att hitta olika uppfattningar samt eventuella gemensamma nämnare. Resultat Resultatet visar på stora skillnader i respondenternas erfarenhet av studieteknik. På gymnasiet fick de, med få undantag, ingen undervisning i studieteknik. Resultatet visar även att de respondenter som nådde höga betyg oftare hade ett tydligare mål som motiverade dem till att studera. Styrdokumenten brister i att reglera hur studieteknik skall behandlas i skolan. Konsekvensen blir att elever blir beroende av yttre faktorer när det gäller att hitta vägar till sitt eget lärande. Då skolan är en samlingsplats för människor med olika erfarenheter och bakgrund leder det till att sätten man lär på skiljer sig stort mellan de elever lärarna möter. Eftersom skolans verksamhet är starkt styrd av både styrdokument och nedärvd kultur blir det svårt att nå målen för de elever som inte passar in eller de som inte knäckt skolkoden. Än svårare blir det när skolan brister i att hjälpa dem att hitta vägar till sitt eget lärande. En slutsats av studien är att om skolan ska kunna ge alla elever bättre möjligheter att lyckas är studieteknik ett område som borde uppmärksammas mer. Specialpedagogen skulle kunna spela en central roll både i detta sammanhang men även som stöd för att skapa målbilder och höja studiemotivationen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT14-IPS-03 SPP600sv
dc.subjectstudietekniksv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectmotivationsv
dc.subjectstyrdokumentsv
dc.titleGymnasieelevers erfarenhet av studietekniksv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record