Show simple item record

dc.contributor.authorDurenius Risberg, Birgitta
dc.contributor.authorZätterman, Stina
dc.date.accessioned2014-04-01T07:58:16Z
dc.date.available2014-04-01T07:58:16Z
dc.date.issued2014-04-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35570
dc.description.abstractSyfte Studiens syfte är att undersöka pedagogers tankar kring vad som påverkar barns identitetsskapande, samt undersöka deras medvetenhet om den makt de har att forma barns identitet, framför allt hos de barn som avviker från normen. Teori Studien har en kvalitativ forskningsansats, med symbolisk interaktionism och sociokulturell lärandeteori som teoretisk utgångspunkt. Inom dessa teoribildningar ses identitetsutveckling som ett resultat av samspel och relationsskapande människor emellan, och språket och samtalet får en viktig roll. Metod Genom fokusgruppintervjuer med pedagoger från förskola och grundskola samtalar pedagoger tillsammans utifrån frågeställningar omkring barns identitetsutveckling och vad som påverkar denna utveckling. Resultat Pedagogerna uppvisar en medvetenhet om hur viktig omgivningen är för barns identitetsutveckling, och lägger framför allt stor vikt vid bemötandet, samspelet och språkets betydelse i identitetsprocessen. De uttrycker dock inte en lika stark koppling till sin egen betydelse som pedagog i barns identitetsutveckling, framför allt inte i de äldre åldrarna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT13-IPS-05 SPP600sv
dc.subjectidentitetsv
dc.subjectidentitetsutvecklingsv
dc.subjectmaktsv
dc.subjectsymbolisk interaktionismsv
dc.subjectsociokulturell lärandeteorisv
dc.subjectfokusgruppersv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectgrundskolasv
dc.title"Vi har en läskigt stor roll i barnens identitetsutveckling. Vi sår många frön men vi sätter också spår." En studie av pedagogers samtal kring faktorer som påverkar barns identitetsskapandesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record