Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Subject "lek"
Now showing items 1-4 of 4
-
”Den ska vara inspirerande för barnen, att vara i och lära i”. Förskollärares uppfattningar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan.
(2022)Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju verksamma förskollärare uppfattar hur den fysiska inomhusmiljön i förskolan påverkar barns lek och lärande. Detta motiveras dels utifrån förskolans ... -
Förskollärares resonemang kring lekens betydelse för barns lärande och utveckling. En kvalitativ intervjustudie.
(2020)Syftet är att undersöka hur förskollärare resonerar kring lekens betydelse för barns lärande och utveckling samt hur de möjliggör detta utifrån sitt förhållningssätt. I den barninitierade leken men även den vuxeninitierade ... -
Förskollärares uppfattningar om barns språkutveckling under leksituationer
(2020)Bakgrund: Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018) lär barnen genom att leka, samspela och reflektera. Förskollärare ska ansvara för att utmana barnens nyfikenhet för att stimulera och utveckla språk och kommunikation. ... -
Genus i förskolan. En litteraturstudie om hur förskollärare påverkar barns lek.
(2020)I dagens samhälle diskuteras könsroller flitigt och förskolorna har ett ansvar att motverka könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande enligt deras läroplan (Skolverket, 2018). Våra upplevelser från ...