Room for interpretation:
A qualitative analysis of the Swedish and Danish physical education curricula
Abstract
In school physical education (PE), there seems to be a lack of information on what pupils should learn. Curricula do not seem to define teaching aims clearly. As a result, it will leave room for teachers to interpret how and what they want to teach.
Since, focus on health has increased a new view of looking at health has developed. This view means that through individual exercise a slender and slim shaped body will be achieved and maintained. This view of looking at health is called healthism.
The purpose of this thesis is to see how health and PE are represented in the Danish and Swedish PE curricula in upper secondary schools – as in defined and hidden meanings. As an insight, this information is important for teachers as they will see what sort of hidden information the curriculum carries and how this might affect their teaching. The three key foci that will be explored, through critical discourse analysis are health, physical education and the body.
The result has shown firstly, that there is a relationship between the body, health and physical education in the curricula. Secondly, this leaves room to believe that teaching will be based on the view of the healthism.
The main conclusion is that there is lack of information in both the Danish and Swedish curricula about what pupils should learn. However, how the body, health and physical education are related to each other differ: In the Danish curriculum it seems that PE is connected to lifestyle, while in the Swedish curriculum, lifestyle is connected to health. This leaves room for teachers to interpret what the curricula says and will in turn give different teaching outcomes.
Degree
Student essay
Other description
I idrottsundervisningen verkar det finnas brist på information om vad eleverna ska lära sig. Detta tyder på att målen i kursplanen inte är tydliga nog. Det innebär att lärare ges utrymme för tolkning, som i sin tur ger uttryck i olika former av meddelanden. Dessa meddelanden är
”gömda” i kursplanen, och ser olika ut beroende på vem som tolkar. Samtidigt har en ny syn på hälsa utvecklats som innebär att genom individuell träning upprätthåller man en smal och slank kropp. Denna syn på hälsa kallas ”hälsoism”.
Syftet med uppsatsen är att se hur idrott och hälsa är representerade i den danska och svenska kursplanen för högstadiet när det gäller definitioner och dolda betydelser. Denna information är viktig för lärare, eftersom de kommer att få djupare insikter i vad som kan dölja sig i kursplanen och kan på så sätt påverka sin undervisning. Genom kritisk diskursanalys ska tre områden utforskas; hälsa, kroppen och idrott.
Resultatet visar att det finns ett samband mellan kropp, hälsa och idrott. Det ger utrymme för att tro att undervisningen kommer att ske utifrån synen på hälsoism. Den viktigaste slutsatsen är att det finns brist på information i både den danska och svenska kursplanen när det gäller vad eleverna ska lära sig. Hur dessa begrepp (kropp, hälsa och idrott) står i relation till varandra skiljer sig dock åt: I den danska kursplanen verkar det vara en koppling mellan idrott och livsstil, medans i den svenska kursplanen är hälsa kopplat till livsstil. Detta lämnar utrymme för läraren att tolka kursplanen på sitt sätt, som i sin tur gör att undervisningen med stor sannolikhet kommer att skilja sig åt.
View/ Open
Date
2013-08-23Author
Thorell, Sara
Keywords
Health
healthism
physical education
the body
the hidden curriculum
Series/Report no.
Idrottsvetenskap idrott och hälsa
Vt 2013
Language
eng