Show simple item record

dc.contributor.authorJungmalm, Jonatan
dc.contributor.authorVredin, Calle
dc.date.accessioned2013-08-23T11:37:50Z
dc.date.available2013-08-23T11:37:50Z
dc.date.issued2013-08-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33721
dc.description.abstractDet finns ett begränsat utbud med forskning kopplat till hur fotbollstränare tänker kring och går tillväga under träningar inte bara i Sverige utan även internationellt. Studierna vi har tittat på är inte samtliga i ämnet men påpekar bristen av intresse att undersöka coachers didaktiska tillvägagångssätt kopplat till teoretiska kunskaper. Uppsatsen har skrivits inom ramen av ett större projekt. Studien är av kvalitativ ansats med utgångspunkt ur Peitersens modell ”Metodiska former”. Urvalet i studien består av fyra tipselittränare som har intervjuats inför och filmats under en aktivitet på deras fotbollsanläggning. Syftet med studien var att undersöka fotbollstränares didaktiska tillvägagångssätt i samband med träning. Resultaten tyder på att tränares teorier fokuserar på lagövningar vad gäller sociala former, instruktion för inlärningsformer samt helheten vad gäller inlärningsformer. Videoinspelningarna visar att samtliga social former används ungefär lika mycket, vid handlingsformer finns det en överensstämmelse med teorierna och angående inlärningsformer används det ungefär lika mycket. I diskussionsdelen har vi lyft fram att det finns en given skillnad mellan intervju och video i sociala former då helheten behöver brytas ner till delmoment i den enskilda träningen. Vad gäller handlingsformer är tränarna väldigt aktiva i praktiken. Att det finns en skillnad gentemot intervjuerna är inte konstigt, frågan är snarare, är tränarna för aktiva i praktiken sett till spelarnas bästa? Vid inlärningsformer pratas det mer om helhet i intervjuerna än på video, viktig skillnad att kopplingen till helheten ofta saknas i träningen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesProgram i Sports Coachingsv
dc.relation.ispartofseriesVt 2013sv
dc.subjectcoachsv
dc.subjectdidaktiksv
dc.subjectelitfotbollsv
dc.subjecttipselitsv
dc.titleTipselittränares teorier och didaktiksv
dc.title.alternativeEn helhetsanalys av fotbollstränares teorier och handlingarsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record