Show simple item record

dc.contributor.authorRoijer, Emil
dc.date.accessioned2013-06-17T09:09:13Z
dc.date.available2013-06-17T09:09:13Z
dc.date.issued2013-06-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33004
dc.description.abstractUppsatsen ”Sångaren som komponist” tittar närmare på hur vokallinjen är konstruerad i dels min egen musik, och dels i existerande operor. Bakgrunden till uppsatsen är en känsla från sångarnas sida att operatonsättare idag inte förstår deras hantverk, eller inte ens är intresserade av vad opera är för något. Grundfrågan är om mitt tonsättarjag har påverkats av mitt operasångarjag i hur jag skriver för röster, och i så fall på vilket sätt. Jag analyserar min operascen The Pride of Character med hjälp av på förhand definierade kriteria, så som ”linje”, ”tonhöjd” och ”tempo”. Resultatet jämför jag med vokalhanteringen i Le Nozze di Figaro av W A Mozart och Rigoletto av G Verdi. Jämförelsen visade att fastän vokalstämmorna på många sätt är väldigt olika, hade de också större generella likheter. De studerade vokallinjerna visade sig inte bara ha en instrumentell funktion, utan lika mycket innehålla en scenisk aktion. Hur rollkaraktären agerar visar sig inte alltid i text eller i den musik de sjunger i, utan i vokallinjen. Dessutom visar jag att den sceniska aktionen förändras om vokallinjen förändras.sv
dc.subjectoperasv
dc.subjectsångstämmasv
dc.subjectdramatiksv
dc.subjectvokallinjesv
dc.subjectscenisk aktionsv
dc.titleSångaren som komponistsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokFineArt
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Academy of Music and Dramaeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Högskolan för scen och musikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record