GUPEA >
Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten >
Department of Education and Special Education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik (2010-) >
Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för pedagogik och specialpedagogik >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/2077/32755
|
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gupea_2077_32755_1.pdf | Thesis | 3302Kb | Adobe PDF | ![]() View/Open |
gupea_2077_32755_2.pdf | abstract | 275Kb | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Print version of this publication can be ordered.
Price: 212 kr. Costs for postage and packing, and in some cases MOMS (VAT), will be added.
Title: | ”Vi får ju inte riktigt förutsättningarna för att genomföra det som vi vill.” En studie om lärares möjligheter och hinder till förändring och förbättring i praktiken |
Authors: | Tyrén, Lena |
E-mail: | lena.tyren@hb.se |
Issue Date: | 24-May-2013 |
University: | Göteborgs universitet. Utbildningsvetenskapliga fakulteten University of Gothenburg. Faculty of Education |
Institution: | Department of Education and Special Education ; Institutionen för pedagogik och specialpedagogik |
Date of Defence: | 2013-06-14 |
Disputation: | Fredagen den 14 juni 2013, kl. 13.15, sal C203, Institutionen för pedagogik, Högskolan i Borås |
Degree: | Doctor of Philosophy |
Publication type: | Doctoral thesis |
Series/Report no.: | Göteborg Studies in Educational Sciences 337 Avhandling |
Keywords: | Action Research Practice Architecture School development Writing-reading practice Teachers’ professional development |
Abstract: | Initially the overall aim of this thesis was to describe and analyse what was happening in the educational activities when teachers at a school that I have called Tower School introduced the computer as a tool for helping pupils who were learning to write and read. Key questions concerned the issue of improvement. Did introducing the computer as a tool in the teaching and learning process help the pupils with their learning or not and, if so, in what ways. The research approach chosen was an act... more |
ISBN: | 978-91-7346-748-3 (tryckt) 978-91-7346-749-0 (pdf) |
Description: | Denna studie tar sin utgångspunkt från en grupp lärare vid den kommunala grundskolan Tornskolan och deras intresse för att undersöka om det är möjligt att förändra skriv- och läslärandet genom att använda datorn som ett komplement till övriga metoder som används i undervisningen. Med denna utgångspunkt var inledningsvis det övergripande syftet att analysera och beskriva vad som sker i praktiken när lärare introducerar datorer tillsammans med de yngre skolbarnen, 6-9 år. Utvecklingsprojektet sammanföll dock med omstruktureringar och förändringar vid Tornskolan vilket fick till följd att syftet med studien också blivit att analysera och beskriva hur politisk styrning och bakomliggande samhälleliga krafter inverkat på ett pågående utvecklingsarbete. Avhandlingen visar att skolledare och lärare som arbetar med att förbättra skolan kan använda sig av aktionsforskning i förbättringsprocessen men det förutsätter att det avsätts tid för samtal och möten. Studien visar också att utvecklingen inte bör hindras av ekonomiska besparingar eller ekonomisk effektivitet. Ökad ekonomisk styrning kan vara en fara på lång sikt för effektiv skolutveckling. Att behandla tid som en extra kostnad är kontraproduktivt och det skapar ogynnsamma förutsättningar för lärare och begränsar skolutveckling. När utvecklingsarbeten planeras finns en tro och ett hopp om gynnsamma och gemensamma mål för skolutveckling. Denna studie visar att hinder uppstår som påverkar lärares möjlighet att förändra praktiken. |
URI: | http://hdl.handle.net/2077/32755 |
Appears in Collections: | Gothenburg Studies in Educational Sciences Doctoral Theses from University of Gothenburg / Doktorsavhandlingar från Göteborgs universitet Doctoral Theses / Doktorsavhandlingar Institutionen för pedagogik och specialpedagogik |