Search
Now showing items 1-10 of 33
REKLAMENS UPPLEVDA TROVÄRDIGHET - En studie om unga kvinnors uppfattning och värdering av reklamens trovärdighet på det sociala mediet Instagram
(2022-02-24)
Syfte: Studiens huvudsakliga syfte är att studera huruvida unga svenska tjejer mellan åldrarna
20-25 år uppfattar trovärdigheten av reklam på sociala medieplattformen Instagram. Värderas
reklamens trovärdighet olika ...
INFLUENCER MARKETING: Inspiration och rekommendation eller manipulation och överkonsumtion? - En kvantitativ studie om attityder till influencer marketing på Instagram.
(2022-02-24)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka svenska, unga kvinnors attityder till reklam på Instagram med fokus på influencer marketing.
Teori: Persuasion Knowledge Model, Social Influence Theory
Metod: Surveyunders ...
FÖLJ MIG PÅ INSTAGRAM! - En multimodal analys om personifiering på svenska partiledares Instagramkonton
(2022-02-24)
Syfte: Syftet med undersökningen är att undersöka på vilka sätt personifiering visar sig i utvalda inlägg på Instagram från de tre stycken svenska partiledare med flest antal följare på Instagram.
Teori: Personifiering ...
Kan en lätt knuff få människor att fimpa rätt? - En kvalitativ observations- och intervjustudie om hur invånare i Göteborg förhåller sig till Göteborgs Stads kampanj Fimpologi
(2022-01-05)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur invånare i Göteborg tar till sig av kommunikationsbudskap som syftar till att förändra ett specifikt beteende. Studien kommer specifikt att undersöka hur människor som befinner ...
RIKTAD REKLAM – JA TACK - En kvalitativ intervjustudie om hur Generation Z använder reklam på Instagram
(2022-02-10)
Syfte: Att undersöka och få en ökad förståelse för Generation Z’s användande av reklam på
Instagram Teori: Uses and Gratifications
Metod: Kvalitativ respondentintervju
Material: Samtalsintervjuer med åtta respondenter ...
CSR – knepet att LYFTa sitt varumärke? - En retorisk textanalys av varumärket LYFT ur ett CSR-perspektiv
(2022-02-10)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur det tobaksfria snusföretaget LYFT
kommunicerar sitt varumärke utifrån CSR för att erhålla legitimitet.
Teori: CSR-pyramiden, ansvarsprofilering, ansvarsretorik, legitimitet.
Metod: ...
PROFESSIONELL, PERSONLIG ELLER MITTEMELLAN? - En kvantitativ studie på Ebba Buschs närvaro på Instagram.
(2022-02-10)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka Ebba Busch närvaro på Instagram.
Teori: Studier I politisk kommunikation på Instagram. Teorier som bygger på Personifiering
av politiken, Visual political image och Celebrity ...
SOM EN SAMHÄLLSHJÄLTE I EN KONTROVERSIELL BRANSCH - En kvalitativ studie om hur socialt ansvarstagande gestaltas för att legitimera en ideell organisation inom en kontroversiell bransch
(2022-02-10)
Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett diskursivt perspektiv analysera hur socialt
ansvarstagande kan kommuniceras i syfte att legitimera en ideell organisation som
samtidigt tillhör en kontroversiell bransch.
Teori: ...
LIVET SOM EN SCEN - En kvalitativ intervjustudie av hur influencers yrke påverkar deras vardagliga liv
(2022-02-24)
Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur influencer-yrket påverkar influencers och deras
familjers vardagsliv. Det finns inte mycket forskning kring detta, vilket gör att denna studie
kommer fokusera på tidigare ...
FRAMING FRANCE IN SWEDISH MEDIA - A quantitative content analysis of France’s nation image as a cooperation partner in Swedish newspapers over the course of Brexit
(2022-02-24)
Aim: To investigate how the Swedish media contributes to France’s country image as a
cooperation partner for Sweden and how this might have changed during the progress
of Brexit.
Theory: Framing theory
Method: ...