Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Olle
dc.date.accessioned2012-04-10T11:22:55Z
dc.date.available2012-04-10T11:22:55Z
dc.date.issued2012-04-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/29067
dc.description.abstractVidskepelse är idag vanligt förekommande i vårt samhälle trots en allt högre grad av utbildning hos befolkningen. Hur kan det komma sig, frågar sig författaren till denna studie. I teoridelen utreds hur man kan definiera vidskepelse, hur vanligt förekommande det är idag, vilka olika uttryck vidskepelse kan ta sig och vilka teorier som kan förklara varför människor är vidskepliga. I studien har man sedan med hjälp av en enkätundersökning av 77 elever tagit reda på hur vanliga vissa former av vidskepelse är bland barn i åldrarna 10-12 år och vilka uttryck dessa tar sig bland barnen. Med hjälp av intervjuer har man sedan försökt ta reda på hur eleverna uppfattar att de vidskepliga vanorna har uppstått hos dem och hur de ser på kausaliteten mellan de vidskepliga handlingarna och de förväntade resultaten. Det former av vidskepelse som undersökts är de som i studien benämns personlig vidskepelse och socialt delad vidskepelse (som inte är del av en kosmologi eller sammanhängande världsbild). Skolans uppdrag innefattar att eleverna skall tränas i att reflektera över sina föreställningar och att de skall kunna iaktta ett kritiskt och konstruktivt förhållnigssätt till olika företeelser som möter dem. Syftet med studien är att ta fram kunskap som kan bilda underlag för ett arbete i skolan kring frågor om vidskepelse och träna eleverna i att kritiskt granska sina egna och andras föreställningar inom området. Resultatet av undersökningen visar att det visserligen finns en grupp elever som avvisar all vidskepelse (av den efterfrågade typen) men att det är en liten grupp jämfört med de flertal elever som är beredda att acceptera olika former av vidskepelse. Vardagsskrock av den typ som undersökts kan tyckas oförarglig, men forhoppningsvis är det så att man, med en genomtänkt skolundervisning kring dessa företeelser, kan bidra till att eleverna senare i livet avvisar allvarligare former av vidskepelse.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT12-IPS-06 U/V VAL LAU925sv
dc.subjectvidskepelsesv
dc.subjectskrocksv
dc.subjectbarnsv
dc.titleVidskepelse hos barn i åldern 10-12 årsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record