Search
Now showing items 1-6 of 6
Att förhålla sig till scenen i en komposition
(2020-06-17)
Den här uppsatsen reder ut förhållandet mellan det sceniska framträdandet och den klingande
musiken i en komposition. Tar det fokus från musiken att fokusera på det som inte är musik
eller höjer det upp den? Genom att ...
Konsten att förvalta en musikalisk idé – en undersökning av olika kompositionsmetoder
(2021-09-27)
Detta arbete ämnar undersöka olika kompositionsmetoder. Till grund för utforskandet ligger intervjuer med tre yrkesverksamma kompositörer/låtskrivare verksamma inom olika genrer. Under samtalen har de fått redogöra för hur ...
Konkreta koncept, perception, association och genuin gestaltning- Ett strukturalistiskt skapandeverktyg för att närma sig världens inneboende musikalitet
(2020-06-04)
Författaren undersöker en musikalisk gestaltningsmetod som ämnar att skapa musik som kan placeras
in mellan icke-konceptuell musik och konceptuell konst. Hon menar att det finns ett glapp på skalan
mellan dessa och vill ...
Att komponera med melodik som utgångspunkt
(2023-05-26)
Syftet med arbetet är att undersöka verktyg för att utveckla min förmåga till komposition för
mindre jazzensemble, med utgångspunkt i melodik och där melodin står i fokus och driver
låten framåt. Detta görs genom att ...
Yogamattan, drömmen och min vän “den inre kritikern”
(2022-12-06)
I detta arbete undersöker jag hur tankemässiga strategier och olika grepp inom mental träning kan främja skaparglädje och känslan av frihet i musicerande. Arbetet handlar om att identifiera inre hinder, söka möjliga lösningar ...
Stringens med åtta spår - en djupdykning i sampling, mitt arbetssätt och Elektron Octatrack
(2022-12-06)
I det här arbetet utforskar författaren möjligheterna att bli bättre på ett elektroniskt instrument - Elektron Octatrack - genom att skriva etyder och utforska verktyg och ramar för att komponera och framföra musik för ...