• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
Search 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Search
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-10 of 63

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Generationen som inte vill läsa — en modern myt? 

Balheden, Lynn (2020-09-28)
Syftet med denna studie har varit att utforska och beskriva högstadieelevers uppfattningar om läsning inom ramen för svenskämnet samt vilka faktorer som påverkar elevers läsmotivation. Tidigare forskning visar att ungas ...
Thumbnail

”Vad är det vi missar?” – En kvalitativ studie om elevers föreställningar om fysikämnet och dess innehåll utifrån ett feministiskt perspektiv 

Börgesson, Josefine (2018-02-07)
Det problem som behandlats i studien är i huruvida det finns en korrelation mellan elevers engagemang för fysikämnet och på vilket sätt eleverna föreställer sig fysikämnet och dess innehåll. Studien syftar till att, med ...
Thumbnail

”Vi pratar olika språk men här möts vi” 

Tömmervik, Marcus (2018-02-09)
I skolans läroplan står det att undervisningen bland annat ska utgå från alla elevers tidigare erfarenheter, språk och kunskaper. Trots att det skrivs fram i läroplanen kan flerspråkiga elever tvingas att rätta sig efter ...
Thumbnail

Etisk kompetens bortom läroplanen – lärares berättelser om etik i undervisningen i år 5 och 8. 

Bodin, Josefina (2021-08-27)
Elevers utveckling av etiska perspektiv är ett av läroplanens tydligaste mål. Samtidigt har undervisning i etik beskrivits som oplanerad av forskare, samt att lärare saknar verktyg och professionellt språk i ämnet ...
Thumbnail

”Jag måste läsa på som en idiot” – SO-lärare om ämneskunskaper och SO-ämnets struktur 

Modée, Amanda; Leirvik, Anna (2021-06-03)
Inom ramen för svensk ämneslärarutbildning kan man som mest bli behörig i tre ämnen, men som SO-lärare undervisar man ofta i alla fyra SO-ämnena. Denna studie undersöker detta glapp, genom att intervjua sju SO-lärare om ...
Thumbnail

En fallstudie om upplevelser av den fysiska aktiviteten 

Hultgren, Mathilda (2018-05-03)
I denna studie presenteras en fallstudie, närmare bestämt en rektors, tre lärares, tio elevers och två föräldrars upplevelser kring fysisk aktivitet relaterat till lärandet. Forskningen inom området visar att fysisk ...
Thumbnail

Matematikundervisning genom lekfulla lärandesituationer – Intervjustudie med sex yrkesverksamma lärare i förskoleklass 

Claesson-Roback, Emelie (2018-02-08)
Lärares utformande av matematikundervisning i förskoleklass har tidigare setts vara problematisk på grund av bristande regleringar (Skolinspektionen, 2015). Sedan Lgr 11 (Skolverket, 2017) reviderades 2016 finns ett eget ...
Thumbnail

Dömd att bedöma. En fenomenologisk studie av betygssättande lärares livsvärld och undervisning. 

Hansson, Johan (2018-02-07)
Studiens resultat visar att lärarna uppfattar betyg som en nödvändig del av skolan. Betygens kunskapsutvecklande funktion upplevdes inte leva upp till sitt syfte, eftersom det inte gynnade det stora flertalet elever ...
Thumbnail

Kunskap och kunskapsformer 

Lavenius, Per; Svennerlind, Christer (2020-09-15)
Uppsatsens primära syfte är att analysera begreppet kunskapsform samt de fyra kunskaps-formerna fakta-, förståelse-, färdighets- och förtrogenhetskunskap, som dessa beskrivs av Ingrid Carlgren. Ett andra syfte är att ge ...
Thumbnail

Hjälp oss bli människor: En fenomenologisk hermeneutisk gruppintervjustudie om vad gymnasieelever upplever är meningsfullt med deras skolgång 

Lundahl, Hanna; Vokes, Orela (2020-09-15)
Skolverkets regelbundna attitydundersökning brukar fråga elever hur ofta det känns meningsfullt att gå i skolan. Detta belyser emellertid inte vad som är meningsfullt i skolan. Det är viktigt att etablera i vilken mån ...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • . . .
  • 7

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Discover

AuthorHöglind, Anna (2)Samuelsson, Hanna (2)Abrahamsson, Pernilla (1)Alobaidy, Munalena (1)Aurell, Elsa (1)Balheden, Lynn (1)Bengtsson, Jonas (1)Bengtsson, Jonatan (1)Bjuggren, Hanna (1)Björberg, Elias (1)... View MoreSubjectADHD, Special Needs Students, Classroom Techniques, Classroom Management, Inclusion, Inclusive Education, Access to Education, Learning Strategies (1)anpassning, språkundervisning, läs – och skrivutveckling, metoder (1)bildning, diskurs, gemenskap, individualism, läroplaner (1)Classroom Management, Ledarskap, Klassrum, Grundskola, Socioekologisk systemteori (1)Dansundervisning, speglar, kroppsuppfattning, gymnasieskola, fenomenologi. Key words: Dance education, mirrors, body image, upper secondary school, phenomenology. (1)digital teknik, digitalisering, informations och kommunikationsteknik, lärare, integrering av digital teknik (1)disciplin, disciplinproblematik, tabu, beteendeproblem, hantering av beteendeproblem, redskap, lärarutbildningen. (1)Dyslexi, klasslärare, undervisning, kompetens, samarbete (1)estetiska uttrycksformer, språkutveckling, svenska som andraspråk, socialsemiotik, multimodalitet, musik, drama, bild (1)evidensrörelsen, evidens, policyanalys, legitimitet, autonomi. (1)... View MoreDate Issued2018 (32)2021 (18)2020 (10)2019 (2)2022 (1)Has File(s)
Yes (63)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV