Search
Now showing items 1-10 of 91
Generationen som inte vill läsa — en modern myt?
(2020-09-28)
Syftet med denna studie har varit att utforska och beskriva högstadieelevers uppfattningar om läsning inom ramen för svenskämnet samt vilka faktorer som påverkar elevers läsmotivation. Tidigare forskning visar att ungas ...
”Vad är det vi missar?” – En kvalitativ studie om elevers föreställningar om fysikämnet och dess innehåll utifrån ett feministiskt perspektiv
(2018-02-07)
Det problem som behandlats i studien är i huruvida det finns en korrelation mellan elevers
engagemang för fysikämnet och på vilket sätt eleverna föreställer sig fysikämnet och dess
innehåll. Studien syftar till att, med ...
”Vi pratar olika språk men här möts vi”
(2018-02-09)
I skolans läroplan står det att undervisningen bland annat ska utgå från alla elevers tidigare erfarenheter, språk och kunskaper. Trots att det skrivs fram i läroplanen kan flerspråkiga elever tvingas att rätta sig efter ...
Etisk kompetens bortom läroplanen – lärares berättelser om etik i undervisningen i år 5 och 8.
(2021-08-27)
Elevers utveckling av etiska perspektiv är ett av läroplanens tydligaste mål. Samtidigt har
undervisning i etik beskrivits som oplanerad av forskare, samt att lärare saknar verktyg och
professionellt språk i ämnet ...
”Jag måste läsa på som en idiot” – SO-lärare om ämneskunskaper och SO-ämnets struktur
(2021-06-03)
Inom ramen för svensk ämneslärarutbildning kan man som mest bli behörig i tre ämnen, men som SO-lärare undervisar man ofta i alla fyra SO-ämnena. Denna studie undersöker detta glapp, genom att intervjua sju SO-lärare om ...
En fallstudie om upplevelser av den fysiska aktiviteten
(2018-05-03)
I denna studie presenteras en fallstudie, närmare bestämt en rektors, tre lärares, tio elevers och två
föräldrars upplevelser kring fysisk aktivitet relaterat till lärandet. Forskningen inom området visar att
fysisk ...
Matematikundervisning genom lekfulla lärandesituationer – Intervjustudie med sex yrkesverksamma lärare i förskoleklass
(2018-02-08)
Lärares utformande av matematikundervisning i förskoleklass har tidigare setts vara problematisk
på grund av bristande regleringar (Skolinspektionen, 2015). Sedan Lgr 11 (Skolverket, 2017)
reviderades 2016 finns ett eget ...
Dömd att bedöma. En fenomenologisk studie av betygssättande lärares livsvärld och undervisning.
(2018-02-07)
Studiens resultat visar att lärarna uppfattar betyg som en nödvändig del av skolan. Betygens kunskapsutvecklande funktion upplevdes inte leva upp till sitt syfte, eftersom det inte gynnade det stora flertalet elever ...
Kunskap och kunskapsformer
(2020-09-15)
Uppsatsens primära syfte är att analysera begreppet kunskapsform samt de fyra kunskaps-formerna fakta-, förståelse-, färdighets- och förtrogenhetskunskap, som dessa beskrivs av Ingrid Carlgren. Ett andra syfte är att ge ...
Hjälp oss bli människor: En fenomenologisk hermeneutisk gruppintervjustudie om vad gymnasieelever upplever är meningsfullt med deras skolgång
(2020-09-15)
Skolverkets regelbundna attitydundersökning brukar fråga elever hur ofta det känns
meningsfullt att gå i skolan. Detta belyser emellertid inte vad som är meningsfullt i skolan.
Det är viktigt att etablera i vilken mån ...