Search
Now showing items 1-10 of 11
Vad säger lärarna på twitter? En diskursanalys om anledningarna bakom och utsikterna för lärares politiska aktivism
(2024-04-08)
Studien undersöker vad det är som får lärarna att frångå den traditionella tjänstemannarollen
för att bedriva aktivism på Twitter. För att gå till botten med frågan kommer de senaste
decenniernas skolreformer att utforskas ...
Varför ska vi läsa historia i gymnasiet? En samtalsintervjuundersökning om lärares syn på historiemedvetande
(2024-06-18)
The purpose of this essay deals with how teachers see the role of the history subject in upper
secondary school against the background of the expectations and requirements of the
governing documents. The defined questions ...
Lärarperspektiv på flerspråkig undervisning: En kvalitativ studie av erfarna engelsklärare
(2024-06-18)
Studien fokuserar på att undersöka och förstå engelskalärarnas upplevelser av att undervisa i ett flerspråkigt klassrum samt identifiera de utmaningar och möjligheter de möter i denna miljö, inklusive vilka strategier och ...
Socioekonomisk bakgrund och läsförståelseförmåga i grundskolan: en systematisk litteraturstudie
(2024-06-04)
Länder världen över intresserar sig för hur det går för deras elever med läsförmågan, något som
resultat i internationella mätningar som PISA och PIRLS kan ge en indikation om. Vad som
påverkar en elevs läsförmåga är ...
Gy25s påverkan på psykologilärarens undervisning i teori och praktik
(2024-06-04)
Syftet med denna studie är att undersöka psykologilärares uppfattningar om hur förändringar i
styrdokumenten påverkar undervisningen inom psykologiämnet, genom att jämföra
ämnesplanerna för Gy22 och Gy25 samt genom ...
“Jag kan orden men jag vet inte när jag ska använda dem” - Muntliga kommunikativa aktiviteter i spanskundervisning
(2024-06-10)
Kursplanen för moderna språk ska erbjuda eleverna möjligheter att utveckla en allsidig
kommunikativ förmåga. Trots detta har forskning identifierat markanta brister i elevernas
muntliga kommunikationsförmåga i spanska ...
Kommunikationen mellan hem och skola samt dess påverkan på högstadieelever – Utifrån lärares perspektiv på en mångkulturell skola
(2024-06-14)
Syftet med denna studie är att undersöka kommunikationen mellan lärare och vårdnadshavare på en mångkulturell skola och hur lärarna uppfattar att detta påverkar eleverna. Detta kommer att undersökas utifrån åtta högstadielärares ...
Ovillkorlig lydnad: Uppfostran och disciplin för folkskolan och läroverken, 1842-1955
(2024-07-01)
Syftet med den här studien är att undersöka hur styrdokument för folkskolan och läroverken
skiljer sig i synen på uppfostran, ordning, uppförande och disciplinära åtgärder mot elever,
perioden 1842-1955, samt hur denna ...
”Prata om hur jobbigt det är och hur verkligheten kan se ut” – En kvalitativ studie om lärarstudenters berättelser om sina VFU-upplevelser
(2024-07-01)
Denna studie har syftat till att utforska hur lärarstudenter beskriver den verksamhetsförlagda (VFU) praktiken både som undervisningsmoment och praktik, samt lärarstudenternas beskriv-ning av sina upplevelser av skolan som ...
Samisk frånvaro i religionskunskap. En kritisk diskursanalys av läromedel med postkolonialt perspektiv
(2024-08-06)
Samer möter dagligen fördomar och okunskap vilket är något som kan förebyggas om samhället och skolan inkluderar kunskap om dem och förmedlar samiska perspektiv i undervisningen. Denna studie vill med en postkolonial teori ...