Browsing Kandidatuppsatser (IDPP) by Title
Now showing items 43-62 of 81
-
Läraren, modellen och naturvetenskapens karaktär. Om lärares syn på modeller i kemiundervisningen
(2019-02-27)The aim of this study is to investigate teachers’ views regarding models in chemistry teaching. The study defines models as simplifications of scientific theories supposed to make the abstract meaningful to the student. ... -
Lärarens definition av ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. En intervjustudie med fem lärare om vad de anser är ett framgångsrikt ledarskap
(2021-08-27)Syftet med den här studien är att undersöka vad fem lärare på grundskolan 6–9 anser är ett framgångsrikt ledarskap i klassrummet. Studien är baserad på fem lärares åsikter, tankar, uppfattningar, erfarenheter och ... -
Lärares uppfattning och användning av formativ bedömning
(2018-02-09)The structure of society should be reflected within the school and school work, and hence working with formative evaluation is of high importance. The Swedish society is represented by humans from different backgrounds, ... -
Ett lärarperspektiv på en laborativ matematikundervisning med fokus på area-begreppet
(2018-02-07)Undervisning i matematik präglas till stor del av traditionella undervisningsformer som styrs av läroböcker vilket kan hämma elevers förståelse för ämnet. Syftet med forskningen är att presentera lärares användning av ... -
Lärarstudenter om språkets roll för andraspråkselevers kunskapsutveckling
(2021-07-06)Syftet med studien är att belysa i vilken mån intervjuade lärarstudenter upplever att ett språkoch kunskapsutvecklande arbetssätt praktiserats vid de grund- eller gymnasieskolor de gjort sin verksamhetsförlagda utbildning ... -
Läs – och skrivutveckling i årskurs 1-3 – En svårighet eller bara svårt?
(2018-02-08)Med revideringen av läroplanen 2016 infördes det ett kunskapskrav i svenska för elever i årskurs 1 i läsning vilket ökar kraven på att lärare använder metoder som hjälper eleverna att nå dessa mål. För att alla elever ska ... -
Ledarskapets betydelse för gruppdynamik
(2022-06-28)Syftet med studien är att förstå om det finns en relation mellan lärares ledarskap och gruppdynamiken i gymnasieskolor. För att uppnå studiesyftet formulerades två forskningsfrågor; Hur påverkar lärarens ledarskap ... -
Ledarskapets roll för ett fungerande klassrumsklimat – ur gymnasielärares perspektiv
(2021-08-27)Syftet med detta arbete har varit att få en fördjupad kunskap om och förståelse för hur gymnasielärare genom sitt ledarskap arbetar för att få ett gott klassrumsklimat. För att kunna uppfylla detta syfte har en ... -
Matematikundervisning genom lekfulla lärandesituationer – Intervjustudie med sex yrkesverksamma lärare i förskoleklass
(2018-02-08)Lärares utformande av matematikundervisning i förskoleklass har tidigare setts vara problematisk på grund av bristande regleringar (Skolinspektionen, 2015). Sedan Lgr 11 (Skolverket, 2017) reviderades 2016 finns ett eget ... -
Matematiska textuppgifter och extrainformation
(2018-02-07)Denna studie undersöker hur extrainformation påverkar elevers möjligheter att lösa textuppgifter. Frågeställningen är: I vilken utsträckning kan elever bortse ifrån extra information i en textuppgift? Syftet med studien ... -
Modersmålets betydelse för eleverna – ur ett lärarperspektiv
(2018-02-09)Den senaste tidens invandring till Sverige har gjort att vi idag är ett land med stor kulturell mångfald, något som påverkar skolsystemet. Lärarna behöver hjälpa att stötta de andraspråkselever som har en mindre utvecklat ... -
Nyanlända elever och kritiskt tänkande: En intervjustudie om möjligheter och utmaningar
(2021-07-05)Integration och demokrati är två högaktuella samhällsfrågor i Sverige. En lyckad inkludering av nyanlända elever i svenska skolan kan erbjuda dessa unga samhällsmedborgare de förutsättningarna som behövs för ett aktivt ... -
Religion i en deskriptiv tomhet - en diskursanalys av det nationella provet i religions-kunskap i relation till didaktiska teorier
(2022-09-07)Syftet med denna studie har varit att synliggöra vilken eller vilka av de fem religionsdidaktiska teorierna, fenomenologisk, verklighetsprövande, tolkande, livsförståelseutvecklande respektive livsberättande, som är explicit ... -
Sjätteklassares förkunskaper inom aritmetik
(2018-02-13)Matematik är ett ämne som många elever inom skolan verkar uppleva som utmanande. Genom PISA-undersökningar har det framgått att svenska elevers matematikkunskaper har försämrats, vilket gör det intressant att undersöka ... -
En skola fri från verbal mobbning. En studie av gymnasieskolans specialpedagogers perspektiv om förebyggande arbete mot verbal mobbning.
(2020-04-01)Den här studien handlar om verbal mobbning i två gymnasieskolor. Mer precist beskrivs fyra specialpedagogers syn på det förebyggande arbetet som sker mot verbal mobbning. Syftet är därmed att belysa och diskutera ... -
Skolämnets status och samhällskontexten
(2018-02-07)Studien undersöker hur ämnesföreträdare stärker uppfattningen av ämnet de representerar som viktigt för samhället och hur argumentationen kan förstås i relation till samhällelig kontext. För att sätta dagens debatt och ... -
Skoldisciplin - Lärares uppfattningar kring disciplinproblematiken i den svenska skolan.
(2018-02-07)Studiens utgångspunkt är att det tycks finnas en rädsla inom den svenska skolan att tala om disciplinproblem, och att sådana problem därför är underutforskade. Syftet med studien är att undersöka lärares uppfattningar och ... -
Sömn och studieprestation i matematik
(2020-09-14)Denna studie undersöker i vilken utsträckning gymnasieelevers sömnvanor påverkar deras stu-dieprestation i ämnet matematik. Studieprestation mäts som poängnivån eleverna uppnådde på det senaste provet i matematik de skrivit. ... -
”Spegeln är publiken” En kvalitativ intervjustudie av fenomenet speglar i dansundervisning
(2021-07-06)Mirrors are common in dance education. Previous research indicates that mirrors affect dance students body image in various ways. The aim of this study was to describe and analyze dance students experiences of mirrors in ... -
Stigmatisering och deindividualisering hos nyanlända elever Upplevelser hos sex nyanlända elever i högstadiet
(2020-09-10)Syftet med uppsatsen är att ta fram mer kunskap om nyanlända elevers sociala situation under främst sin första tid i svensk skola. Detta genom att svara på följande frågeställning: • Hur upplever några nyanlända eleverna ...