Search
Now showing items 1-10 of 37
Integration och sociala relationer - En intervjustudie om arbetet med integration på fritidshemmet
(2022-03-16)
Under de senaste åren har det kommit väldigt många nyanlända flyktingbarn till Sverige. Det stora antalet nyanlända barn har haft inverkan på det traditionella arbetet i förberedelseklasser. Personal och elever möts av ...
Barns inflytande och delaktighet. En studie om hur fritidslärare arbetar med barns inflytande och delaktighet
(2022-03-17)
Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka hur fritidslärare talar om sitt arbete med inflytande och delaktighet och vilka betydelsefulla faktorer som spelar in i möjliggörandet. Frågeställningarna som vi utgått ...
Att bli sams i den pedagogiska sandlådan En litteraturstudie om möjliggörande och hindrande faktorer i samverkan mellan fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan
(2022-03-16)
Fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan ska samverka kring elevernas utveckling
och lärande. Utifrån att dessa är två olika verksamheter som ska samverka är syftet att granska
och göra en översikt av svenska ...
Fritidshemmet som en tvångstidsverksamhet? En kvalitativ studie om barns berättelser om fritid.
(2022-03-17)
Examensarbetets syfte är att studera hur barn dels talar om fritid och dels talar om fritidshemmet
som plats och tidrum. En central tankegång i denna uppsats är att diskursen skapar möjliga eller
omöjliga handlingar, ...
Skolgården och Fritidshemmet - En kvalitativ intervjustudie om vilka förhållningsätt lärare i fritidshem har på skolgården.
(2022-03-16)
Skolgården har under de senaste årtiondena kommit att ses som elevernas arena. Fritidshemmets verksamheter ska enligt läroplanen utgå från elevernas intressen och behov, men vems intresse är det egentligen som styr på ...
”Det blir inte bättre, det blir bara mer” - Specialpedagogik i fritidshemmet.
(2022-03-17)
I vår studie har vi valt att fokusera på de elever som anses vara i svårigheter i fritidshemmet. Det är ett område där forskningen är begränsad och vårt syfte var således att bidra med specialpedagogisk kunskap till det ...
”Musik är en positiv kraft som jag vill ha i min verksamhet”. En intervjustudie om musik i fritidshem
(2022-03-17)
Undervisningen i fritidshem ska ge eleverna möjlighet att skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Vår erfarenhet från verksamhetsförlagd utbildning är att musik inte har en given plats i fritidshemmet ...
Relationsarbete Är arbetet med relationer i fritidshem hotat?
(2022-03-15)
Vårt syfte med studien har varit att undersöka om de förändringar som skett över tid i fritidshemmet påverkar arbetet med relationer och om detta utgör ett hinder i det arbetet. Vi använde oss av kvalitativa metoder och ...
Den digitala leken! En observationsstudie av digital lek i fritidshemmet med fokus på inne- och uteslutning
(2022-03-15)
Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om hur inne-och uteslutning sker i digital lek, vilket observerats i fritidsverksamheten. Frågeställningarna var: “Hur kommunicerar eleverna med varandra i digital ...
Planeringstid. En fenomenografisk studie om grundlärares i fritidshems uppfattningar av planeringstid.
(2022-03-22)
Tidigare forskning visar att lärare inom fritidshem inte ges tillräckliga förutsättningar i form
av planeringstid för att bedriva en fritidshemsverksamhet av god kvalitet utifrån vad skollagen
och styrdokumentens ...