Search
Now showing items 1-3 of 3
”Att man ser individerna, inte könet. Det är viktigt” - en kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan
(2020-06)
Detta är en kvalitativ studie som med hjälp av intervjuer undersöker förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan. Tidigare forskning visar att barn bemöts olika av pedagoger utifrån sin könstillhörighet, ...
Vänskapens villkor mellan pojkar och flickor i förskolan - En etnografisk studie om möjligheter och begränsningar i barns vardagsliv på en åldershomogen förskoleavdelning
(2016-02-12)
Denna studie behandlar villkoren för vänskap mellan pojkar och flickor på en förskoleavdelning med barn i åldern 5-6 år. Detta för att det saknas forskning om vänskap mellan barn av olika kön, forskning som är ett viktigt ...
Hur gestaltas omsorg i bilderböcker om förskolan? En normkritisk bildanalys av fyra bilder.
(2022)
Bilderböcker som handlar om tillvaron i förskolan kan vara ett sätt för föräldrar att förbereda
sina barn inför en inskolning. Hur omsorg från pedagoger framställs i dessa böcker kan alltså
ha en stor betydelse för både ...