Search
Now showing items 1-10 of 29
Läsförståelsestrategier - intervjuer och observationer om lärarens roll för barn i behov av särskilt stöd
(2015-06-02)
Syfte och frågeställningar:
Uppmärksamheten var stor då resultatet efter senaste PISA -undersökningen redovisades. Resultatet visar en fortsatt försämring av svenska 15-åringars läsförståelse. Mot bakgrund av detta undersöks ...
En studie om - Fem rektorers och fem specialpedagogers definitioner och beskrivningar av begreppet särskilt stöd
(2015-04-30)
Syfte: Syftet med studien är att undersöka och jämföra vilken innebörd fem rektorer och fem specialpedagoger lägger i begreppet "särskilt stöd”, samt redogöra för hur de beskriver att utformningen av det särskilda stödet ...
En skolas syn på elever i behov av särskilt stöd i matematik En fallstudie utifrån lärares, specialpedagogens samt rektors perspektiv
(2015-11-28)
Syfte: Syftet med studien var att undersöka, beskriva och analysera hur lärare, specialpedagog samt rektor bedömer vad som är matematiksvårigheter samt hur organisationen kring specialpedagogiskt stöd ser ut.
Teori: Det ...
Livsvärldsberättelser om att få stöd i matematik
(2011-09-23)
Syfte: Studien syftar till att undersöka hur elever på mellanstadiet redogör för sina upplevelser och uttrycker sina åsikter om stöd i matematik, vilka alternativ de kan se till den hjälp de får/har fått samt vilken hjälp ...
Talet om särskilt stöd – en studie av några diskurser rörande särskilt stöd i förskolan
(2015-04-28)
Syfte:
Studiens övergripande syfte är att synliggöra vilka diskurser som framträder i en fokusgrupps tal om särskilt stöd i förskolan. Mer preciserat ämnar studien att undersöka om någon av resultatets diskurser innehar ...
Det som skapas kan förändras. Talet om det särskilda stödet i förskolan.
(2015-08-27)
Syftet med studien är att studera vilka diskurser som framträder i talet gällande barn i behov av särskilt stöd inom förskolan. Hur kan normalitet och avvikelse förstås utifrån vad som anses vara ett särskilt behov. Studien ...
Talet om barn i förskolans handlingsplaner när barn är i behov av särskilt stöd
(2014-08-25)
Syfte: Syftet med föreliggande studie är att belysa hur barn som tillfälligt eller varaktigt är i behov av särskilt stöd skrivs fram i förskolans handlingsplaner. Samt vilka konsekvenser beskrivningarna och de föreslagna ...
Gymnasielärares dilemman kring formativ bedömning - implikationer för elevers motivation och självkänsla
(2014-04-01)
Syfte: Syftet med föreliggande studie är att ta reda på hur lärare i gymnasieskolan (kommunala och fristående) kan resonera kring formativ bedömning, där feedback, elevers motivation och mål med lärande samt elevers ...
Vad andra inte ser - Fyra elevers upplevelser av särskilda stödinsatser
(2014-05-15)
Syfte: Mitt syfte med den här studien är att studera elevers upplevelser av specialpedagogiska insatser.
Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett livsvärldsperspektiv, då det i första hand är elevers upplevelser av ...
"Vi är mitt i smeten". En fallstudie av gymnasieskolans Introduktionsprogram
(2014-04-10)
Höstterminen 2011 infördes Introduktionsprogrammen (IM) i den svenska gymnasieskolan och ersatte då Individuella programmet som var till för de elever som under sin grundskoletid inte nått behörighet att söka till ett ...